fredag 24. september 2021

Rikka Gan av Ragnhild Jølsen



En klassiker fra 1904

Denne romanen handler flere ting, om  klasseskille og samfunnet. Hvordan de fattige betrakter de rik og deres rikdom, med klær, festligheter og fritid.  Fortellingen har et hovedfokus på det dystre og de underjordiske makter som styrer oss. Det er et mystisk bakteppe i hele fortellingen som omhandler døden, depresjonen, om døde barn, og dysterheten som følger.  

Rikka Torsen fra Gan, var sterkt knyttet opp mot ætten sin.  Klokkeren, den halvdøve Ud som har utviklet et gehør i seg, hvor han hører de dødes jammer som ikke kunne finne ro selv i døden, så  han ringer med sin minste klokke for dem. Han ser Rikka knele ved en anonym barnegrav på Sankthansaften, da skjønner han hva hun sliter med. Vi hører også om Brunhildes døtre og kobberkaret, fortellingen om hvordan gikk det med dem....røper jeg ikke. 

Rikka var en kvinne som var stolt over hvem hun var, en kvinne som kjempet for å komme opp og fram i livet. Hun brydde seg ikke, og lot seg heller ikke stoppe verken av folkesnakk eller religion. Slektsgården Gan var preget av nedgang og oppbrudd. Mathias Aga, den nye bonden på Gan ber om Rikkas hånd. Rikka og Fernanda sloss i båten, det er storm og det går ikke bra. Ud minnes Jomfru Rikka med den minste klokken.  

Om: Ragnhild Jølsen (1875-1908). Hun var en av de forfatterne som skrev om krav til likestilling, og kvinnefrigjøring på en innbakt måte, slik at vi selv må trekke disse slutningene ut i fra tekstene hun har skrevet. Hun hadde omdømme som mytisk, og undrene på skiftningene i samfunnet, noe som kan skyldes hennes egne opplevelser. Hun kom fra en rik familie i Enebakk, hvor faren drev en stor gård og hadde fyrstikkfabrikk, sagbruk og telgsteinsbruk osv. Hun opplevde at faren gikk konkurs og at de måtte flytte til Kristiania. Der gikk hun på Hartvig Nissen skolen. Hun var 21 år, da faren kom seg på beina igjen og de kunne flytte tilbake til slektsgården, der opplevde Ragnhild det triste forfallet av slektsgården som hadde skjedd i mellomtiden.  

Storytel, 3t 21 min, Litt gammel innspilling. Klassiker fra 1904 

Drømmen og hjulet er en halvdokumentarisk bok om Ragnhild Jølsen, skrevet av Jens Bjørnebo. Veldig bra!

Debutboka til Ragnhild Jølsen Ve`s mor kan også anbefales, utkom i 1903

10 kommentarer:

  1. Jeg likte så godt Bjørneboes bok om Ragnhild Jølsen. Husker den godt selv om det er ca 40 år siden jeg leste den.
    Har Rikka Gan i hylla, men har faktisk ikke lest den enda. TBR- en dag.:)
    God lørdag til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bjørneboe bok om Ragnhild Jølsen er fantastisk bra. Nå skinner sola så jeg hår komme meg ut, god søndag. :)

      Slett
  2. Rikka Gan har jeg lest. Husker jeg var afscinert av livet til Ragnhild Jølsen.
    Drømmen og hjulet må jeg få lest en dag.
    Koser meg med å lese omtalene dine av eldre bøker. Fine påminnelser :)
    Nyt helgen

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har litt kikk på gamle bøker akkurat nå, de skrev ganske annerledes, og som denne boka hvor de trodde på myter og sagn er litt morsomme. God søndag :)

      Slett
  3. Dette var spennende lesning, noterer meg navn og bok (digger at du bruker Storyel)
    Ha en fortsatt fin lørdagskveld Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Drømmen og hjulet burde du starte med , av Bjørneboe, så du skjønner hvordan hennes korte liv var og hvorfor hun skrev disse fortellingene.

      Slett
  4. Fint å lese eldre litteratur innimellom. Dette var nok litt av en historie. Tenker at jeg må få med meg noen bøker fra "gamle dager". Har liggende halvlest Sigrid Undsets Lykkelige dager på pulten min, så den får bli neste prosjekt. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var også å hentet en Sigrid Undset bok på biblioteket i går. Den hellige Sunniva, må jo lese den etter å ha vært på Selje og besøkt St Sunniva klosteret. :)

      Slett
  5. Tusen takk for at du trekker fram slike klassikere! Denne må jeg få lest! Det er så mange kvinnelige forfattere som ikke har fått den oppmerksomheten de fortjener!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg anbefaler deg å lese Bjørnebos biografi "Drømmen om hjulet" først, så man kjenner bakgrunnen til og hvorfor hun skriver. Hun skriver litt spesielt så det er kjekt og å skjønne hvorfor :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!