søndag 19. september 2021

"En varig fest" av Ernest Hemingway

 


Hemingway sine første år i Paris
 
Dette er en selvbiografisk roman. Selve boka ble skrevet i 1960, men utgitt i 1964, etter hans død. Hendelsene er notater han skrev fra den tiden han bodde i Paris 1921 - 1926. Han var der som utenrikskorrespondent i Paris, men drømmen var å bli forfatter. 
Det er ikke lenge siden jeg leste boka om Gertrud Stein, der hun forteller om den unge nygifte mannen Ernest som hadde drømmen om å bli forfatter. (Derfor måtte jeg finne fram denne boka). Gertrud ville svært gjerne lese Ernest sine noveller og oppmuntret han både med positive og negative kritikk. Hun gav han fine tilbakemeldinger, selv om han ikke alltid var enig i hennes kritikk. Ernest skriver at Miss Gertrud snakket hele tiden, var svært tykk og gammeldags. Hun var eksentrisk og omgikk folk som bare gav henne gode omtaler av hva hun skrev, de andre som kritiserte henne ville hun ikke vite av i hjemmet sitt. Hennes hjem var en viktig møteplass for de unge kunstnerne den gangen.

Ernest sier etter hvert opp jobben sin som korrespondent og prøver å utgi noveller. Det ble ikke så lett, så han og den lille familien hadde det ganske tøft i perioder. Tross dette var han lykkelig og hadde en indre drive om at en dag skulle han lykkes. Vi møter flere av hans venner og spesielt en lang historie med forfattervennen  Scott Fritzgerald, (forfatteren bak The Great Gatsby, 1925) den beskrives godt. Scott bli vi ganske godt kjent med, og han var ingen enkel mann. En ganske selvopptatt, impulsiv og alkoholisert forfatter. Scott var stormforelsket i sin kone Selma som alltid var klar for en fest, og da kunne det vare i dagevis.

Ernest elsket sin kone og familie lykken sammen med sønnen Bombi. Han og kona var en tid besatt av veddeløp med hester. Der hadde de flere ganger hell og vant penger, men ofte ble det tap. Paret oppholdt seg ofte i Sveits om vinteren, der var det ikke så fuktig/kaldt som i Paris. 
Han omtaler flere folk og kritikeren som kaller han Ham, diskuterer han litteratur med. Som f.eks den dårlige oversettelsen av Dostojevskji, han som bare skrev om psykopater.....osv
Her er det mange gode observasjoner av tidens kunstnere og er en informativ god bok. 

Jeg synes dette var en fin, kort lydbok, spilletid ca. 4timer, lest av Anderz Eide (han leser veldig bra)

Dette er en link til de 7 andre bøkene jeg har lest av Ernest Hemingway

6 kommentarer:

  1. For en fin bok, jeg har notert tittelen på min nye lydbokliste :)
    Ha en fin søndag Ingun!

    SvarSlett
  2. Denne boka har jeg på vent, kjøpte noen fine nyutgivelser av Hemingway fra Gyldendal for ca et pr siden. Så du Tv- serien / dokumentaren om Hemingway som ligger på NRK ? Ganske så fascinerende, selv om man har lest biografier og flere bøker av ham, synes jeg i alle fall. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset på NRK,det hadde jeg glemt. Jeg så en episode også har jeg glemt det, takk!

      Slett
  3. Denne har jeg lest. En nydelig liten bok som gjør at jeg vil tilbake til Paris. Har skrevet om den - https://www.augustaskriver.com/blogg/dag109.

    Andreas så hele Hemingway serien på NRK i en jafs. Vil også så den men sitter fast i deilige dummer serier med vampyrer og aliens :)
    Ha en fin søndagkveld, Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett to episoder nå + den aller siste da den gikk på tv(Viste ikke at det var en serie før Anita skrev det). Veldig bra!
      Ha en fin søndagskveld du også!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!