mandag 13. september 2021

Marit Eikemo "Gratis og uforpliktet verdivurdering"


  

 Drømmehus deres er lagt ut til salgs!

Hanne og Andreas ønsker å kjøpe seg et hus, nå er drømmehuset til salgs og de studerer prospektet av huset i Lerkeveien 41. Dette er vårt drømmehus og der kan vi starte et nytt liv med barna, sier Hanne. Men, huset er for dyrt, de har for liten leilighet for å få lån på den, Hanne søker alle muligheter, for hvem kan egentlig hjelpe dem?

Alle vennen deres er nå godt etablerte. Hanne og Andreas har hele tiden drømt om å få den rette jobben osv. før de skulle ha barn, det har de vært enige om hele tiden. De ser mindre og mindre til vennen som har barn, hus og hytte på Geilo, mens de bor på 70 kvadratmeter i fult kaos, hvor alt flyter. 

Hvorfor fikk vi ikke barn som alle andre når vi var unge? De traff hverandre når Hanne var 28 år og Anders 33 år. Nå har det gått 16 år og de har to småbarn som går i barnehagen. Ekteparet sliter med alt, -kommunikasjon, -barna, -rotet, - osv. Hanne føler at det alltid er henne som må ta seg av alt. Alt skal bli annerledes bare de får det huset, sier hun. De bor i en firemannsbolig i 2.etg. Hun leverer ungene på 3 og 5 år, Sanne og Sverre er i barnehagen, hun drar på kontoret, hver dag og Andreas jobber i Avisa.

Vi følger familien de siste dagene før budrunden. Hanne som er en drømmer og vet hvordan hun vil ha det og lever seg så godt inn i drømmen at hun nærmest ikke eksisterer i dagliglivet. De ordner mer lån og får ny takst på egen leilighet, men holder det? De er på visning og prater negativt om alle feilene huset har og hva som må endres, så de andre tilstede hører hva de sier. De føler at de gjorde en god jobb på visning, ved å prate huset ned.

Siste kvelden prøver de å gå igjennom prospektet, rom for rom. Denne kvelden får vi høre hvordan deres samliv, sidesprang og mye av hva som har hendt i alle de årene de har vært sammen. Hvor glade de var for mange ting, alle reisene og naturopplevelsene de har hatt, men når Hanne begynner å fortelle om sitt virkelige liv for å beskytte den hun er så glad i, Andreas tar det helt av. Dette ble en virkelig helomvending i boka, som i dagens samfunn ikke er så rart. Røper ikke hva det er ....

En svært aktuell bok enda, selv om det er tre år siden den kom ut. Drømmehuset er like mye drømmen om limet som skal klistre dem sammen som familie, klarer man det? Hvordan vil Hanne og Anders se på hverandre etter denne natta? 

En utrolig bra bok, med et tema som er dagsaktuelt og utfordrende. Hvem og hva lar vi oss styre av? .......

Jeg synes Hanne var litt vel ekstrem i å tenke at huset skulle redde familiens tidsklemme og orden, men skjønner på mange måter hennes valg. En god bok til samlivs diskusjoner?

Det, som jeg synes ble hovedinnholdet, kom midt i fleisen på meg, totalt uventet. Jeg har vært der selv og tatt stilling til mange av hennes valg, fra en helt annen vinkel og på en annen måte.   

Utgitt 2018, book bites, innlest av Gjertrud Jynge, ca. 7 timer


Dette er en bok jeg lånte og begynte på da den kom ut, og alle leste den. Jeg la den fra meg halvlest, synes den var banal. Slik går det noen ganger, men etter å ha hørt den ferdig som lydbok har jeg snudd helt om og synes boka var veldig bra, slik er det å gi opp for tidlig.

2 kommentarer:

  1. Det er en interessant erfaring nå man legger fra seg en bok fordi den ikke fenger, og så tar den fram igjen noen år senere - og da liker man boken. Spennende. Jeg liker at du tok med den delen. For det er altfor ofte måten jeg leser på :)
    Jeg har sett på denne boken flere ganger, men den har ikke fristet nok. Din omtale og lille fotnote gjør det mer sannsynlig at jeg kommer til å lese boken.
    Har du lest noe annet av Marit Eikemo?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lest Alt inkludert fra 2015. En dagsaktuell bok om en enslig mor og datteren som stadig forflytter seg, fra hva? Fra barnevernet? se Etiketter, rød linje over kommentar og klikk på Eikemo Marit, der ligger omtalen av "Alt inkludert" boka. Den likte jeg veldig godt!
      Noen ganger er jeg for rask til å legge fra meg halvleste bøker, men jeg tror også det var at alle bokbloggere leste den og at jeg fort blir litt anti til bøker som alle skryter opp i skyene. Hvorfor jeg ikke hadde et åpent sinn og så at forfatteren hadde lagt ut pekere på at Hanne synes hun måtte gjøre alt. Hva som ble alt røper jeg ikke her, men da jeg skjønte det skiftet jeg mening, for det ble noe av hovedbudskapet i historien. Dette skjedde ganske seint i boka og da skjønte jeg alt ;)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!