tirsdag 8. juni 2010

Lurøy Prestegjæld


Slik som denne mannen har det nok vært flere som ønsket å ha det.
Bli fotografer med så mange damer rundt seg, da er man omsvermet.
Hvem det er vet ikke jeg, men det er et morsomt bilde å fortsette med etter min forrige blogg om tyskerjentene. Ingen vil smile.
Det neste bildet er menigheten som sto høyt på øya.
Bestemor er kvinne nr 4 fra venstre og helt ytterst står tanta Klara.


Det er et flott bilde som sier mye om kvinnene, det å stå sammen uansett alder i misjonen.
Kvinneklær av ulik dato og fasong. Alle i mørke farger, men med ulike kneppinger,krager, brodering, strømper og sko.
Men hvorfor så alvorlige, det er bare bestemor som har et lite smil om munnen!
Bildet er fra 1926, bestemor er der 26 år gammel. 
Svigermoren Kristine må være hun n.t.h.ellers les Geir sin kommentar


Dette er interiørbilde fra Lurøy kirke.

Lurøy kirke, bygd i 1812.
 Utskilt fra Rødøy i 1767 med Træna.1, ste gang, turbulent  til 1823 da ble det eget og til denne boka som er 100 årsfeiringen i 1923. Konrad Andersen  Kleppan sin skrift på utsiden.
Man vet at det har vært kirke på Lurøy fra1440, katolsk tid.

Her på dette gamlehjemmet ble bestefar Johan gårdsbestyrer fra 1934.

Og her har vi da attesten fra han ble ansatt der.
Morsomt!

1 kommentar:

  1. Jeg har en morsom historie om misjonsbildet som jeg tror bestemor fortalte.Bildet skulle trykkes i misjonsbladet men ble sensurert på grunn av at prestekona hadde synlige legger og det var for våvet i det miljøet og på den tiden.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!