lørdag 19. juni 2010

Konfirmasjon for pappa 21. juni 1936

Denne unge jenta som er konfirmant er Hanna, datter til Ida og Kristoffer Svendsen i Løvdalen.
Et flott bilde, hvor hun har på seg en mørk enkel kjole, sløyfe i håret og nydelige sko. Hun ser eldre ut en dagens konfirmanter synes jeg.
Et bilde som symboliserer at man  nå går inn i de voksenes verden.
Det er 65 år siden pappa ble konfirmert. Det var nok ikke det gavedrysset som det er nå. Sermonien var nok det viktigste, tror jeg.
Inne i dette kortet står det: Til Marseliusen Andersen Onøy Kleppan. Det henger sammen med at det var i 1937-38 at fam. formelt overtok Kleppan og dermed navnet.
Nydelig kort. Jeg har vist et slikt konf.kort tidligere også..11.april

                  Rørende med hilsen på fest-telegram fra lillebror Arnold.
                                                  Jarvoll, var nabo og kamerat.
                                                     dette vet ikke jeg hvem er
Dette er også nabo familien.
Jeg synes disse telegramene var så flott, det er en tradisjon som er helt vekk.

2 kommentarer:

  1. Veldig morsomt at disse tingene er bevart! Dette er kulturhistorie.
    Husker telegrammene som kom inn og ble høytidelig opplest i bryllupet til storebroren min :)

    SvarSlett
  2. Jeg er så heldig som har observange og hjelpsomme lesere. Så nå har jeg fått svar fra Vigdis Roland som forteller:
    Hei. Min mor sier at jenta på bildet ,konfirmasjon 1936, er Hanna,datter til Ida og kristoffer Svendsen i Løvdalen.

    TAKK SKAL DU HA!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!