fredag 25. juni 2010

1937 og "Arnold sitt skap"

Dette er notatboken til pappa fra han gikk på dette kurset på Helgeland trearbeiderskole.
Det varte fra 15 mars til 29 mai 1937. Han var da 16 år.
Dette skapet laget han da, det var dette skapet jeg arvet fult av bilder og notisbøker. Ikke så veldig vakker skap, men for meg har det fått en mening.
Her finnes oppskriften til skapet. Men også mye annet.
Eks: en liten oversikt hva som fantes på markedet av nyhetsblader.............
og ungdomsblader. Det var ikke så mange, med morsomt å se titlene.

Men det morsomste er hvordan disse guttene/brødrene var opptatt av flyging og helter. Det står 12 sider med omtale av Premiørløytnat Otto Sandberg og brødrene, flygeløytnantene Oskar Sandberg og Cato Sandberg.
Her står det mye rart og hva som er fakta eller fiksjon, ja det kan man ikke vite. Se øverst på høyere side der står det om Kleppans flyveselskap.... morsomt!
Gutta er 14 og 16 år.
NB: se link 27april - tittel 1. oktober 1937

1 kommentar:

  1. Mine foreldre har fremdeles et par stoler som er malt i denne teknikken. Dessuten var dørene i deres første leilighet malt slik og det syntes farfar var "storveies" :)

    Ellers er det interessant at faren din i sin ungdom drømmer om at han i 1936 skal dra til Tyskland for å bli flyver.
    Hvordan så en ung gutt på Tyskland på denne tiden?

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!