torsdag 13. november 2014

Ragde Anne B. "Jeg har et teppe i tusen farger"




Et tøft, humoristisk, trist og vakkert portrett om sin mor og livet med henne!

Anne hadde en dansk mor med navn Birte, hun hadde reist fra Danmark til Norge for å jobbe som barnepike. Det viktigste var å komme seg vekk fra sin mor, som ikke likte henne og motsatt. Birte treffer Martin som blir Anne og Elin sin far, men han forsvinner når Anne er 8 år og gir seg hen til en annen dame.

Moren til Anne var ganske så spesiell og hadde svært bestemte meninger om ulike ting. Hun var skikkelig gjerrig mot seg selv, men ikke mot sine omgivelser.  Var alene mor og jobbet kveldsskiftet på en plastposefabrikk som maskinfører. Hun elsket å lage mat, brukte billige ingredienser med tryllet det frem de vakkereste og smakfulle  mest vidunderlig retter. Som mange andre mødre fra den tiden var det ikke snakk om å kaste rester, så de ble alltid til noe kreativt. De hadde ekstremt lite penger og bodde i leilighet med lav standar og utedo, men renslighet og godt humør var motoren på den livfulle damen. Det er så jeg ser henne forand meg når jeg hører denne lydboka, så livlig med mange ville påfunn på en side og på den andre siden en konservativ dame med sterke meninger som man ikke skulle stå opp mot.

Moren som elsker å dra på turer, haiker av gårde som 52 åring og var borte i 6uker, da hadde hun vært i Istanbul. Hvordan hun plutselig fant ut at hun skulle flytte til Oslo, da Stian (Anne sin sønn) var 5år og skulle begynne i barnehagen. Trondheim var så kjedelig og hun følte seg litt for mye som en den kvinnen som alltid var der parat og levde ikke sitt eget liv, det ville hun starte med i Oslo. Hun hadde gjort og støtte Anne så mye og nå ville være i nærheten av Elin som utdannet seg til politi i Oslo. Der er det teater, kino og hun vil få seg en dagjobb og være fri. Hun bodde rundt omkring som en student med ulike Manpower jobber osv,

Birte var en intellektuell og kunnskapsrik kvinne og elsket å les.

Moren ble eldre og får lymfekreft som blir oppdaget på deres tur til Wien. Så er det sykehus og helsevesen som ikke stiller opp. Dette kjenner jeg til og vil ikke skrive om her.......

En følsom bok hvor vi kommer ganske så nær innpå Anne. Jeg føler nesten at jeg blir kjent med henne og skjønner hvorfor hun er som hun er. Les den og bli glad av alle de små humørfylte hendelsene.
En vakker bok om å miste sin nærmeste, sin mor.

Anbefales på det sterkeste


Lest av Frøydis Armand, flott lest særlig når hun skal være morens stemme.
Spilletid 8 timer 24 minutter
utgitt på Lydbokforlaget.no

2 kommentarer:

  1. Denne likte jeg også veldig godt. Hadde nettopp lest en bok hvor forfatteren skrev om sin mor, og fryktet at dette var samme greien, noe det absolutt ikke var. En herlig roman, som anbefales, også av en bergenser :)

    SvarSlett
  2. Anne B. Ragde var nettopp på biblioteket på Stovner, men dessverre var jeg opptatt. Veldig synd. Men jeg skal lese boken.
    En god helg ønskes av Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!