torsdag 11. august 2016

Bjørnstad Ketil "Syttitallet"



Handlingen er fra Ketil Bjørnstad sitt eget liv, det private og tidsbildet i verden.

OY! Dette er som en eventyrlig reise tilbake til ungdomstiden.  Her kom det mye kjent stoff opp i dagen fra gamle dager flettet inn med historiske hendelser fra den tiden. Alt dette er fortalt innimellom de vakre og velskreven små historiene til Ketil om å være forelsket, bli voksen, ta egne valg ang venner og smak både av musikk og hvordan man kledde seg. Den er nesten som en historiebok om tiden, på syttitallet som jeg kjenner meg godt igjen i selv om jeg er tre år yngre enn Ketil.

Unge Bjørnstad sliter både med å skal ha debut i Aulaen, ensomheten, søken etter kjærligheten og fedmen.  Jeg er mektig imponert over hans åpne fortelling og slit med fedmen som han fikk i ungdomstiden og som han skjønte at han måtte gjøre noe med, når han var 17år og vekten gikk mot 130 kg. At han gikk ned 56 kg er jo imponerende samtidig som han utviklet seg på så mange plan. Men, som vi skjønner på slutten av boka er det ikke et problem som går over, han sliter virkelig og er opptatt av vekta og det ligger i bakhodet hans hele tiden.

Det utgis en plate av Ole Paus som Ketil blir så imponert over, at han oppsøker han og de utvikler et livslangt vennskap som det skrives veldig mye om i boka. Ole ble en veldig god venn, inspirasjonskilde og musikker venn slik at han fikk nye interesser og så ting på andre måter. Dette ble en døråpner i musikken og en fortrolig venn som lærte han om klær, damer og livet.  Ole Paus var en skikkelig rundbrenn, festmann og livsnyter , som jeg aldri har brydd meg så mye om, egentlig musikalsk.

Bilde av Ketil Bjørnstad i 1979, fra coveret til "Leve Patagonia"

Ketil er en skikkelig  mann som spiller på mange strenger. Han skrev dikt, tar mange konsertoppdrag og skrev i avisen, plateanmeldelser o.l.  Han kom i et skikkelig litterrært basketak med vår lokale forfatter Knut Faldbakken, håper de har blitt venner igjen.
Han debutere og finner ut at å dra på turne med rikskonsertene og til Folkehøyskoler er fin og det gjør han mye. Slik ser vi hvordan han henter mye selvbiografisk stoff.  Mange av hans bøker handler om dette f.eks: trilogien  om Aksel Vinding, der vi hører om den sjenerte gutten som avstandsforelsket seg, slik han gjorde. Blir musikker som han og drar rundt. Flyskrekken han slet med og som han er ekstremt opptatt og referer stadig til flyulykker i boka, har han også skrevet bøker (Verdens Ende) om.

Han var på en måte en veldig sjenert og veslevoksen gutt i forhold til jenter, særlig med tanke på det han forteller om Paristuren og alle blomstene, med den ene. Samtidig syns jeg han har et fint forhold til kvinner som venner og er redd for å skryte om seg selv.  Selv om boka kanskje er litt navlebeskuende og personlig. Han kaller boka en roman, det skjønner jeg ikke helt?
Hans forhold og løsrivelse fra foreldrene og opprøret mot den klassiske musikken og tilhørigheten, hva skulle han velge. Han ville ha alt og være med på alt, det gav han mye fin læring og visdom.

Ketil følger med i tiden og det er mye politisk stoff, som jeg kjenner godt igjen i fra den tiden. Det er morsomt og veldig godt tatt på kornet. Hvordan han velger å bosette  seg ute på en øy, Sandøya med samboer, han omtaler henne bare som "den andre".
Sandøya er for han et fristed og jeg skjønner godt det, samtidig med at han er mye på turneer så lengter han mot Oslo og alt som skjer der.-sliker det jo....
Hans gode venn Ole Paus tipser han om han må lese Hans Jæger og Kristianiabohemen. Det ble et vakkert og anderledes album, helt ulikt hvordan han hadde jobbet før. Der han forteller historien om Kristianiaboheme og lager all musikken selv i denne fantastiske plata som kommer ut i 1979.

Nå bør plateselskapet benytte anledningen og utgi denne på nytt, slik at alle kan få høre den, mener jeg!

Denne fantastiske plata fikk jeg i 1979 av kjæresten min, han ble min mann og er det fremdeles.
Platen, dette trippelalbumet spilles til stadighet, så den er godt slitt i kantene.
Heftet som ligger inni har alle tekstene og masse info, fantastisk bra helhetlig produkt.

 Bildet fra heftet som er inni, de som var med på prosjektet.
 Det er morsomt å se hvordan de så ut i 1979.

Nå jeg først lette i platebunken fant jeg også igjen denne platen som det ble voldsom diskusjon om og salget ble stoppet, det var for blasfemisk. Det var ikke bare låten "Ja, vi elsker", men  også det for politisk synet som  LP-Coveret viser. Han omtaler denne plata i boka.

Til slutt:
Jeg har storkost meg med lydboka, naturlig vis var dette bare en smake bit!
Jeg kunne skrevet så mye, for den er spekket med god informasjon og livets, samfunnet, kunsten, mange personligheter, gode historier og hvordan kjærligheten kan være. Boka er skrevet i en lett historisk sjanger med morsomme begivenheter og tidsbilder.

ANBEFALES PÅ DET VARMESTE!

Jeg flyttet til inn i et bokollektiv i Thomas Heftyes gt. på Frogner i 1973 og kjenner igjen så mange av stedene og hva som skjedde der på den tiden. Både i kunsten, musikken, det politiske med AKP-ml og alt det andre med å flytte på landet "den grønne bølgen "osv (selv om jeg var borte, bodde i København 1975-77).  Utrolig morsomt!

Det stemmer ikke alt han skriver om flyet som styrtet i Asker. Han sier at det tok syv timer før de fant flyet, det stemmer ikke, for to av brødrene mine som var hundekjørere og drev med hundeambulanse ble utkalt som kjentmenn og var der bare et par timer etter styrtet. Jeg vil aldri glemme den julen. Det var en nabo og far til lillebroren mine sin kamerat som var kapteinen som førte flyet.
To av brødrene mine var aktivt med i redningen og de ville ikke snakke om det for det var helt forferdelig, med løse kroppsdeler over alt. Det var en spesiell og stille jul.

Fantastisk bra lest av Anders Ribu som alltid!
Løp og få tak i boka den er på 800 sider, så lydboka på øret er et fantastisk alternativ som varer totalt i over et døgn 27 timer og 36 min.

Dette er en serie med bøker som Ketil Bjørnstad driver og skriver: Verden som var min:

1.  Sekstitallet, -verden som var minBarndom
2.  Syttitallet, han satser på musikken
3.  Åttitallet, - Oda, musikk, jappetid, Sandøya,Treholtsaken
4.  Nittitallet,   aktiv, flytter, gifter seg med C. Oslo, Paris,osv.
5.  Tyvetallet, livet endrer seg i familien, med barn og foreldrene
6.  Siste tiåret

Produsert av: LBF,                     TAKK TIL LYDBOKFORLAGET FOR LYTTE-EKSEMPLAR
Serie: Verden som var min
Først utgitt: 29.07.2016
Spilletid: 27:36:16

Målform: Bokmål 

7 kommentarer:

  1. Takk for boktipset.
    Ja, det var ei spesiell jul det året.
    Mange skjebner.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er tykk, men tiden den tar er en verden som jeg var en del av og derfor veldig spennende, syns jeg

      Slett
  2. Forstår at jeg må lese disse bøkene.
    Bjørnstad er forøvrig en meget hyggelig mann. Foreningen Retten til en verdig død, der jeg er i styret, ga Sandsdalen-prisen til Bjørnstad for tre år siden. Vi spiste middag i etterkant, og jeg hadde han til bords. Det viste seg at han har hytte i Søndre Land, rett overfor den bonden vi ferierte hos i mange år. Vi hadde mange ting å prate om. God søndag ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er vår nåre historie. Du må jo lese denne når du kjenner han, jeg syns iallefall denne var spennende for dette er min ungdom

      Slett
  3. Trodde jeg hadde kommentert her, men det har jeg visst ikke... Har hørt litt på denne, den er morsom, men jeg leser jo helst papir, så det tar sin tid med lydbok. Tenker at han må ha søkt i mange arkiver for å finne korrekte data, kan vel ikke stole på hukommelsen på alt, men likevel er det noe som ikke stemmer, sier du.. det er vel fort gjort.
    Jeg var også ungdom på syttitallet, men er nok litt yngre enn deg siden jeg bodde hjemme til 1978 (da dro jeg på folkehøgskole).
    Enig i at Ribu leser kjempebra.
    Og at Leve Patagonia er bra. Har sett det oppsatt som teater i Trondheim også.:)

    SvarSlett
  4. Tror jeg synes den er ekstra morsom fordi jeg kjenner mange av de som blir omtalte i boka og stedene veldig godt. Vi var i det samme tidsmessige miljøet, uten at jeg noen gang snakket med Ketil Bjørnstad, eller traff han.

    SvarSlett
  5. Er ikke denne serien herlig!? Som deg har jeg også levd med trippel-CD´en (som jeg også har som LP) nesten fra den kom ut og frem til i dag. Den har tålt tidens tann godt!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!