torsdag 9. mai 2019

Sæterbakken Stig "Siamesisk"


Den dagen ingen bryr seg om deg mer, hva da?


Bok 1, i S-serien.
Boka handler om det barnløse ekteparet Erna og Edwin Mortens. De bor i en blokkleilighet.
Erna må en dag få hjelp til å skifte en lyspære på badet av vaktmesteren, der  på badet sitter Edwin, han er blind og lam. Han lever alle sine dager på badet i en gynge-stol og tygger tyggegummi. Han har blitt en misfornøyd, sur og skeptisk mann.
Edwin har vært bestyrer på et eldresenter, helt til han ble nesten blind og sagt opp. Hele livet har han jobbet med å hjelpe andre, men ingen hjelper meg, sier han. Der han sitter og har kroppen full av sår og store fantomsmerter som han lindrer med å tygge tyggegummi.

Erna, som han kaller Vesla er lei av å vaske og stelle mannen. De har et bittert forhold og går hverandre på nervene med mye surrealistisk tankegang om hva den andre gjør og tenker på.
De har svært lite omgang med naboer og omverden, de går hverandre helt på nervene og nærmest terroriserer hverandre.

Edwin sitter der med sine tanker og tygger tyggegummi: "Tenk om jeg hadde hatt en ordentlig sykdom, kreft eller noe sånt. Da hadde alle brydd seg om meg, men ikke nå. Jeg sitter bare her, men jeg skal holde ut til Vesla dør - hva skjer da"?

Hun klager over smerter, hun er så liten og er kronisk syk og hører dårlig.  Sigrid er en som kommer en gang i uka og hjelper henne i huset, men Edwin har aldri sett henne på badet. Etterhvert viser det seg at ingen har tilsyn med dem, noe de absolutt har krav på. Legen de hadde har flyttet og hvordan får man ny? 
Dette og mange andre hemmeligheter forteller hun ikke mannen sin.
Erna er så lei at hun har begynt å føye seg etter hans kjefting, som gir store konsekvenser.

Begge to har fortellerstemmen jeg, og livet beskrives fra begges sider, og det er naturligvis helt ulike opplevelser. Spillet mellom dem tar helt av- blir helt absurd.

En skremmende bok om å bli gammel, venneløs og totalt knyttet sammen.
Den er tragisk, trist men også en spennende og velskrevet bok.
Absolutt vel verd å lytte til eller lese!

Innlest av Jan Grønli, veldig bra lest.
bok nr. 1. S- Serien, det er tre.
utgitt 1997
Spilletid 5 tim 2 m, Storytel

Andre bøker jeg har lest av; Stig Sæterbakken

2 kommentarer:

  1. Oy, dette høres skikkelig ekkelt ut, denne må jeg lese/høre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stig Sæterbakken skriver litt dystre bøker, som rokker noe inn en, bøker man seit glemmer.
      Han var hadde det nok ikke helt greit selv. F. 1966 og tok sitt eget liv 2012. Han har utgitt utrolig mange bøker.
      Denne serien er på tre ulike fortellinger, men svært ulike. Jeg startet bok tre , men må ta en pause kjente jeg.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!