søndag 19. mai 2019

Del 8: Vannfolket, de bor, jobber og lever på Mekong-deltaet, Sør Vietnam


 Mitt siste innlegg fra Vietnam turen, nå skal jeg ta deg med på, 
en kveldstur på Mekong-floden.
Klikk på bilde så blir det større.. 

 Vi kjørte moped et stykke til et fergeleie (satt på)
Der møtte vi denne mannen som skulle på marked med geitene sine.

 Stakkars dyr, tenk å bli fraktet slik?

 Ferger er et viktig transportmiddel i Mekong-deltaet

 Vi dro nedover en elv, idyllisk


 Spesielle båter!

Så kom vi ut på det store deltaet, der folk bodde og lever sine liv. 

Tett i tett er samfunnene, der de lever og har fiskekummene sine

 Fiskeoppdrett og handel lever de naturlig vis av, her ser du et bruk

De var strengt bevoktet av hunder, store hunder.
Der turde nok ingen snike seg inn.

Noen bodde i store båter

En familie og deres båter, de bor i grupper

Garnet henger foran på båten

Vietnameserne er så blide. Guiden vår kjente og småpratet med folkene vi møtte.

Samme familie sett fra en annen vinkel

Tredje bilde av samme familie. De har både hus, og båter av ulik størrelse

Høner hadde de også!

En annen familie. 1

2. skikkelig folksomt der
3. full aktivitet av mor, hunder og far 
4. jentene som leker på taket

Det livet virker litt slitsomt? eller er det et godt liv?
Barna blir fraktet inn hver dag til skole i nærheten, på land.

De dyrket også mat i store trau og baljer.

Ungene badet

Det var hus av alle slag

Bosted og fiske kummer

Disse ser ut til å bo på land

Kveldslyset skinner, så kveldsmørket kommer sigende

En stille og fredelig plett på jord

Et helt annerledes hus.

Det var nok noen med estetisk sans som bodde der, frodig og fint

En kvinne ordner garnet, mye fisk


To karer har en prat...
En fantastisk flott opplevelse.

Jeg og Marit koste oss på turen. Takk til den ene eieren av stedet vi bodde på for flott tur!

 Fantastisk å se at folk kan leve slik, ute på vannet.
Et minne for livet, vi kom oss hjem og måtte pakke, neste dag dro vi tilbake til Saigon 

Turen går mot slutten, her er vi i Saigon og tar noe mat.
Vil bodde like ved flyplassen siste natta, for tidlig fly tilbake til Norge.

Det plasket ned noen minutter, men trafikken fortsatte. 
Det var forfriskende med regn!
Farvel Vietnam!

De andre innleggene jeg har publisert fra turen før påske:
Del 6: Fra Nord til Sør Vietnam
Del 7: Vi bodde i  Mekong - deltaet
Del 8: Vannfolket, som bor, jobber og lever på Mekong- deltaet

10 kommentarer:

  1. Hei Ingun, jeg har virkelig storkost meg med alle reportasjene dine.
    For en fantastisk fin tur dere hadde. Takk for at du deler dine opplevelser.
    Hilsen Kari

    SvarSlett
  2. "Pappa Riverside" (guiden vår) viste stolt fram området sitt. Ved siden av sin egen eiendom (Riverside homestay), var det sideelvene i deltaet, og selve storelva (Mekong). Han kjente mange av de som bodde i elva på husbåter, og fortalte om hverdagslivet. Veldig interessant og lærerikt. Vi var egentlig på leting etter "De flytende markeder", men da skulle vi dratt til Can Tho litt lenger sør. Men vi fikk sett mye i Ben Tre som det het der vi bodde. Så vi kan vel konkludere med at vi har mye ugjort og usett, Ingun?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dvs, vi fikk sett mye, sjøl om det alltid vil være mer å se..

      Slett
  3. Og når det er sagt, må jeg si at det er fantastiske bilder, Ingun, og at denne turen er veldig godt oppsummert gjennom disse åtte blogginnleggene. For et fantastisk arbeid du har gjort!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, det er alltid mer å se.
      Takk, for det. Jeg synes det er morsomt å se og minnes turen på denne måten.
      Den vil bli liggende der under fanen "Reiser og foto 2019"

      Slett
  4. Ja, dette har vært en flott tur også for oss som har fulgt den gjennom bloggen. Men å bo slik på vannet - det hadde ikke passet meg. Hvor er doene? Går alt rett i sjøen, hvor de også vasker seg og vasker grønnsakene? Hvor får de rent vann fra? Her er det mange spørsmål.
    Da takker jeg for turen, og litt har jeg jo lært gjennom dine fine bilder. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde nok ikke passet meg å bo slik heller. Ang. doer, vet jeg ikke kanskje de har puttipotti?Ja, mange spørsmål jeg ikke kan besvare.
      Takk for at du synes det er morsomt å følge med på mine minner fra turen.

      Slett
  5. Igjen flotte reportasjer fra reisene dine, Ingun! Du har et godt blikk og bildene dine forteller veldig mye! Tusen takk for at du deler! :)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!