fredag 10. mai 2019

Del 7: Vi bodde i Mekong- deltaet, Sør Vietnam

Vi tok en buss et par timer sørover fra Saigon, de gav beskjeden om hvor vi skulle av. 
En taxi kjørte oss til Riverside Homestay der vi hadde booket plass. 
For et paradisisk sted å komme til, etter Saigon med ti millioner skutere og støy!
Egen hytte på pæler, fantastisk! 

Det var lekkert, rent, ryddig og et flott bad. Det var en 6-8 slike bosteder/hytter.
Nå var vi virkelig kommet til varmen, det var ekstremt varmt og fuktig. 

Skikkelig solide gulvplanker, vannet renner under huset.

Skyggen ved hytta  ble et yndet oppholdsted. Her fikk man virkelig fred og ro.

Det var skjønne stier  over alt. Det var to brødre, med familie som eide og drev stedet.

Nede ved elva lå tre hyggelige ute plasser, hvor man kunne få servert frokosten om man ville eller bare være der og slappe av  

Jeg tok på med bikini, men det ble litt for varmt i sola som stekte mot min vinter blasse kropp.

Ligge å kikke nedover elva eller inn på stien hvor det hang frukt over alt.

Plutselig kommer det en båt forbi, han smiler og vinker!
Elva ser veldig skitten ut, men vannet er klart og fint å bade i (det er sand).
Det fristet ikke meg å bade, for litt engstelig for ukjente dyr, insekter, bunn når man bader

Her drar noen av de andre gjestene ut på en liten tur nedover elva

Vegen fra hytta vår og ned til terrassene, den bananklassen gikk jeg på hver gang jeg gikk der.
Jeg elsker bananer og er de ikke vakre der de henger? 

Et flott gratis tips for å stoppe opp noen dager, fra meg.
Riverside Homestay, het stedet vi bodde. 
Det kan virkelig anbefales, har topp karakter hos Booking

Overalt på eiendommen var det pyntet og laget oppdagelses steder, som dette på en stor stein.

Planter av alle slag blomstret over alt

Over alt var det steder man kunne sitte ned og slappe av på eiendommen.

Sitteplassene var alltid i skyggen, men med noe vakkert å se på.

Utenfor hytta vår, og kvelds stemning.

Kvelds stemning ved elva!
De serverte god mat og dyrket mye av grønnsakene selv.

Jeg tenkte at jeg skulle gå meg en tur på vegen, men det var sikkert 35-40 grader varmt, så det ble ikke så langt. Fint inngangsparti fra et av nabohusene.

Vi ble med på en liten båttur på elva, dette er bilde av ute-plassene fra elva.

fra den andre siden!

En fantastisk herlig opplevelse å flyte inn i det grønne!

En svanemor med unger

Mange fine refleksjoner i det stille elveleiet

Mange fine former og farger som speiler seg.

Noen båter dukker opp

Det må være ferger for det var det mye av der.

Man kan jo ikke ha broer over alt

Men de er jo idylliske også.

Mye flott å se! 

Så var vi tilbake.

Det siste innlegget fra denne turen blir fra Mekong-floden og folket som lever på floden.

8 kommentarer:

  1. Dette må være en fantastisk reise! En annen verden, ser det ut til å være. Du har laget en flott oppsummering. Må se mer på dette etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var virkelig en reise jeg aldri vil glemme. Hyggelig at du tar en titt!

      Slett
  2. Fantastisk... så fint. Jeg må komme tilbake og lese alle delene. Takk for den detaljerte dokumentasjon. For en fin tur. Jeg komme tilbake. Hilsen til deg. Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Så hyggelig at du er innom bloggen min. Hjertlig velkommen til å lese mine opplevelser fra den fantastiske turen vår.
    Ha en fin dag i Tyskland, her er det skikkelig strålende vår i dag!

    SvarSlett
  4. Jeg har lest alle dine innlegg, og har kommentert dem. Helt fantastisk, og dette siste stedet er jo utrolig vakkert. Men noen spørsmål: Er det alltid så varmt her? Jeg klarer ikke denne fuktige varmen.
    Du sier at elva er ren, trodde den hadde mye kloakk i seg. Kan man virkelig bade i den?
    Hva med krokodiller, farlige fisker og andre kryp? Og til sist - var det ikke mygg og andre stikkende insekter der? Hva med slanger?
    Minner litt om hytter og omegn i India. Vi bodde helt nede ved sjøen, på spissen av India, men det er mange år siden. Der ble hyttene sprayet hver kveld, og det gikk vakter rundt for å se etter slanger. 40 grader i den varmen med 80 - 90 i fuktighet. Håret ble vått. Artig å ha opplevd det, men det holdt med to overnattinger.
    Gleder meg til siste innlegg. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  5. Jeg tror at det stort sett er så varmt der hele året. Ja elva virket veldig rein, men den var brun av sand og slam, siden det var store forskjeller på flo og fjære.. Ja det var helt fin å bade der, men jeg er litt redd ekle dyr. Krokodiller var det ikke der. Det var ikke mye mygg synes jeg, vi hadde utstyrt oss med mye myggolje, men fikk ikke brukt mye av den. Det fantes vistnok slanger, men ikke av den farlige typen, jeg så ingen.
    Ja, det var en opplevelse, men ikke å være der over lang tid!

    SvarSlett
  6. Mekongdeltaet ligger nesten i Ekvatorialbeltet, og derfor er det jevnt tropisk. Varmt, frodig og stemningsfullt. Riverside homestay var en nokså stor jungeleiendom hvor de dyrka kokosnøtter, grønnsaker og nesten alt de trengte til kjøkkenet. Maten var nydelig, folkene blide og hjelpsomme og det var selvbetjening på drikke (vann, øl, vin). Og så hadde de noen hunder, sjølsagt. Ei tispe hadde nettopp fått mange valper. De gikk lause rundt, men vi klappa dem ikke. Kanskje en av oppgavene deres var å jakte på rotter? En av kveldene vi satt ute på verandaen å lytta til nattelydene, så vi plutselig en rotte løpe over en strømkabel..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du husket å supplere meg, det gikk litt kjapt den dagen jeg la det ut.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!