søndag 29. september 2019

Madonna av Cecilie Asker


En dame med store krav til seg selv og vet å utnytte andre til sin fordel!

Madonna Louise Veronica Ciccone, f 1958 I Michigan. Hun er en helt spesiell stilskaper innen popmusikk, et levende ikon for mange. Hun omtales ofte som "The Queen of Pop".
Egentlig har jeg aldri vært så opptatt av denne dama, men har latt meg imponere over denne boka og var på biblioteket og lånte med diverse spillefilmer og turnefilmer for å studere henne litt mer.  Jeg er kjempe imponert over alt den dama har fått til, YES!

Hun var bare 5 år da moren hennes døde av brystkreft, det gikk hard inn på henne og har nok gjort henne til den tøffe jenta hun ble.Moren var danser, fransk/canadisk og forholdet mellom dem hadde vært veldig sterkt. Faren giftet seg på nytt tre år etter, men forholdet til stemoren var og ble vanskelig. 
Madonna mislikte at stemoren skulle kle alle ungene likt. Hun ble tidlig opptatt av å skape sin egen stil. Hun var skoleflink, men det var oppmerksomhet som var det viktigste for henne. Begynte og dans ballet 12 år gammel, for det var ballettdanser hun ville bli. Sommeren 1973 gikk hun fra å være duske-pike til å bli bohem med militærstøvler og uten sminke. Allerede da begynte hun og vanke i ulike miljøer. Danselæreren hennes, var homofil og han ble mentoren hennes. Han tok henne med til homsmiljøet i Detroit. Det elsket hun, for det var et miljø som likte at hun provoserte og eksperimenterte. Hun var en forholdsvis god danser og fikk dansestipend til University og Michigan.
Hun hadde voldsomt store forventninger til seg selv og dro til New York 20 år gammel med 25 dollar i lomma. Hun skulle bli stjerne! Det var et sjokk å komme til New York, for hun kjente ingen der. Det tok ikke lang tid, hun fikk stadig nye kjærester som brakte henne fram til nye bekjentskaper. Hun utnyttet alle kjærestene etter tur og kom seg lenger og lenger frem på sin ferd mot platekontrakter, filmskuespiller og stjernestatus!
                                                                                                                                                     
 Bilder (fra boka) Madonna som tenåring i Rochester. Hun ble tidlig opptatt av punk-musikken. Helt siden Madonna var ung har hun hatt berømmelse og stjernestatus  som mål.

Livet som danser var tøft, verre en hun trodde, men hun elsket å danse og var mye på byens diskotek der hun var gulvets midtpunkt. Hun fant ut at hun måtte lære seg til å synge. Hun traff Dan Gilroy og ble medlem av hans band, som sanger og danser. De gav ut en plate, den sørger hun får blir spilt på dansesteder. 23 år gammel får hun platekontrakt, kjæresten John (en kjent DJ) hjelper henne med utgivelsen.  Hun blir med på små filmprosjekter av ulike sjanger og knytter kontakter over alt og bruker de til alt hva det er verdt, forkaster folkene etterpå og går videre i livet. 
Det er i 1984 at det store gjennombruddet kommer med "Like a Virgin" med en rampete, sexy og kul stil. 
Skuespiller er hennes neste mål og hun gifter seg med skuespilleren Sean Penn og da blir det filmer. Hun har allerede fått «Rasberry Awart, for årets verste kvinnelige hovedrolle» tre ganger i filmroller, men det brydde hun seg ikke så mye om. Det snudde da hun fikk god omtale som Evita i 1995 i filmen Eva Peron. Livet hennes har virkelig vært opp og nedturer hele tiden, når noe ikke ble som det skulle jobbet hun bare enda hardere for å nå målet. 
Noe som kjennetegner Madonna er hennes stil som endret seg hele tiden er et typisk trekk ved henne. Man vet aldri hva hennes neste sjakktrekk blir. Det er imponerende at hun klarte på nytt og på nytt å erobre førstesider og sjokkere. Hun har fått utrolig mye respons både av positivt og negativt karakter på det hun gjorde og det hun stadig gjør. Hun elsker å provosere og få oppmerksomhet                           
Bildet er fra begynnelsen av 1990 og det regnes som den dårligste perioden i karrieren hennes. Madonna i kjent positur. Bilder er fra "Blond Ambition Tour" i 1990





38 år gammel får hun sitt første barn, datteren Lourdes, det endret henne en del og hun blir troende til Kabbala- religionen.
1998 kom albumet «Ray of light», som hun fikk tre Grammy Awards priser for og solgte utrolig bra. 
I 2000 fikk hun sønnen Rocco, med filmregissøren Guy Ritchie.

Som mor begynte hun å skrive Barnebøker og har gitt ut 5 bøker, som ble veldig populære.                                                                                                      
                                                                              Madonna har vært og er en provoserende, trendsetter, utrolig viljesterk, ambisiøs og engasjert og en veldig hardt arbeidende kvinne, som aldri gir seg.
På Wikipedia står hun oppført med seks barn, de fire siste er adoptivbarn. Det var særlig mye kritikk rundt henne når hun i 2006 adopterte David, et år gammel fra Malawi. Hun fikk kritikk for å ha brukt kjendisstatusen sin. 
Hun skilte seg når hun var 50 fra Guy, nå?

Madonna under "Sticky & Sweet Tour" som også var i Oslo i 2009, hvor det var 80 000 tilskuere.
Hun holder koken enda.... imponerende

Madonna har sammen pågangsmot, stahet og mål her i livet som Sonja Henie hadde. De nådde langt begge to og har veldig mange likhetstrekk. Med det mener jeg måtene de har kommet seg fram på her i verden, som kan virke hard og målbevisst. Broren til Madonna har skrevet en bok om henne, den skal jeg ta en titt på. Spennende å se om han slakter søsteren sin like hard som Leif Henie gjorde, mot Sonja


Utgitt 2009, Gyldendal
Alle bildene er fra boka.
Serien  Ikon 
Kilde : Biblioteket

8 kommentarer:

  1. Takk for fint innlegg, Ingun! Jeg digget Madonna når jeg var ung, og husker godt meg og en venninne ble veldig påvirket av en film vi så av henne uten at jeg husker hvilken film det var. Her er det en som har kommet seg opp og frem her i verden, ingen tvil om det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ante ikke at hun drev med så mye forskjellig. Jeg har akkurat sett på filmen "in bed with Madonna" En dokumentarfilm som viser henne og hvordan hun var på turne. Madonna ble skikkelig forbanna over denne filmdokumentaren, men jeg tror den er ganske reel. Hun liker å herske med folk og er ganske streng, men hun kan virkelig vise følelser også.
      Jeg skal nok hedre henne med et smykke tror jeg...

      Slett
  2. Åh... jeg elsket Madonna i tenårene, og nå fikk jeg virkelig lyst å fornye bekjentskapet. Takk for supert lesetips Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var nok ikke tilhører helt i den sjangeren hennes som ung (jeg er tre år eldre), men nå har jeg sett igjennom noen av hennes dvd. Spenstige scene og kostyme show. Ja, hun imponerer meg!

      Slett
  3. Artig å lese. Jeg liker Madonna og det hun har gjort er imponerende. Jeg var på konsert med henne i 2009 (tror jeg) i Amsterdam. Hun har banet vei for mange kvinner i pop-verdenen.

    SvarSlett
    Svar
    1. En skikkelig stå på kvinne, som virkelig durer frem i verden på mannlig vis! Hun kan alle knepene.
      Å ha vært på konsert med henne, må ha vært gøy. Har sett litt på de opptakene nå.

      Slett
  4. Litt av en dame. Du kommer ikke helt til topps uten helt spesielle egenskaper. Og det har tydeligvis Madonna. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!