tirsdag 3. desember 2019

ENE barnet av Ida Hegazi Høyer


  

Dette var en litt uvanlig bok om morskap. 

B er en kvinne som skjønner at skal hun få barn, må hun gjøre noe snart før tiden renner ut. Det skal være hennes barn, ingen andres. Hun ønsker ikke en fysisk far til barnet.
Minst fire menn har hun har stadig kontakt med og er innom henne, men hvem er faren? Det får vi ikke vite. Det er kanskje ikke så viktig. Flere av dem skjuler hun barnet for, så det er et merkelig morsportrett eller er den egoistisk eller moderne måte å få barn på, trangen etter å formere seg hun ønsker å få frem i boka.

B som selv er forfatter har en liten innlevelse i sitt eget barn, hun klarer ikke engang å gi det et navn. Hadde det ikke vært naturlig å ha et klengenavn på barnet? Jeg kan skjønne at naboer og helsesøster undere seg over henne, at hun ikke vil ha hjemmebesøk. Naboen Marianne kommer etterhvert innenfor døra, men vil B egentlig ha henne som venninne?

Barnet blir på en måte det nye bindeleddet hennes med naboer og de synes hun er litt merkelig
Noe skjer med henne, den dagen hun og alle leieboerne får meldingen i postkassa om hva og hvordan man bør utruste seg i tilfelle en katastrofe. Hun handler inn hermetikk, tørrvarer og medisiner så det vekker oppsikt. Omsorg for seg og barnet har hun, tydeligvis. Men brevet fra staten skremmer henne, hun går i stadig angst for hva de vil vite.

Kvinnen som ønsket seg barn og fikk et barn, hadde flere menn, men var totalt alene med det? Hvordan henger det sammen, har hun ingen familie og forteller andre steder i boka at hun har venninner?

Hun stuller og steller barnet så godt hun kan, holder det rent og lager maten til det selv, ved å mose naturlig mat istede for å kjøpe små bokser. Hun har et stort morshjerte, men handler og tenker annerledes.

Jeg får ikke helt tak i sammenhengen henne, med å være forfatter og stå foran et publikum, mens den lille sønnen er hjemme alene. Hvor iskald kan man være, hun har jo Marianne eller venninner? Hun lever litt i sine egne drømmer og en dag glemmer hun barnet etter et foredrag, da er det like før det går galt.

Hun er livredd for at barnet skal forstyrre på en eller annen måte, hva?
Samtidig som hun er stolt og fryder seg når han kommer med lyder, for hun snakker tydeligvis mye med barnet, slik at språk utviklingen er normal. Kanskje er hun en god mor, innerst inne tror jeg det. Hun er bare litt annerledes. 
Du og jeg, dette skal vi greie! sier hun til sønnen.

Dette er bok nr. to i serien Ene av tre, jeg må nok lese den første også seg jeg. 
Coveret signaliserer noe spesielt, med det dyret, hmmm?


Utgitt på Tiden Norsk Forlag, 2019.
192 sider, Bibliotek


Lyttereksemplar fra Lydbokforlaget 2019,
spilletid 4.41min










Andre som har blogget om boka Tine og Artemisias Verden

5 kommentarer:

  1. Leser jeg deg rett når jeg tenker at du er litt lunken til denne? Hvis du synes denne har et snev av uforståelighet, så kan du glede deg til den første boken i serien :) Takk for lenke, som du vet syntes jeg denne her var fin, jeg liker mennesker som er litt rar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg er ikke lunken, for jeg likte den til en firer. Jeg synes bare det manglet litt kjøtt på beinet i romanen. Uten at jeg må ha konkrete svar på alt, men noe ble kastet ut som noe man skulle få svar på også kom det ikke. Kanskje det er i neste bok! Jeg synes det ellers det var en spennende skildring.

      Slett
  2. Jeg likte denne boka, men jeg liker det sære..
    Så nettopp intervju med Høyer på Brenner live hvor hun snakket om denne boka. Det er jo en slags eksperimentell utforsking hun (Høyer) bedriver her, og det er slik jeg leser henne også..
    Det er en scene i boka jeg synes var vond, og det var når barnet gråt etter mannen som hadde vært der en stund, da han dro.. Og scene da hun dro bort lenge på foredrag. var også vond, tenk hva som kunne ha skjedd. men det skjedde heldigvis ikke, og så presset som hun følte seg, at hun måtte gjøre dette.. Så alene er det svært vanskelig - omtrent umulig - å være når man er mor.
    Takk for link.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med deg at dette er eksperimentelt og det liker jeg. Men, å spørre om hjelp f.eks når hun skulle ha foredraget eller ta med seg barnet, hadde jo vært greit. Andre hadde jo med seg barnet. Uff, ja det var vond!

      Slett
  3. Det blir lite lesing i disse dager. Må nok vente til romjula, da blir det kanskje noe tid.
    Fine førjulsdager ønskes deg og dine av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!