onsdag 18. desember 2019

" På randen av Vigeland" av Roy Jacobsen



En vakker fortelling fra Roy Jacobsen sine barndomsminner

Roy Jacobsen vokste opp i Oslo, sammen med faren og søsteren var de ofte i Vigelandsparken. Der fordrev de tiden mens mor var hos tannlegen, sa far. Sannheten var at mor ikke var hos tannlegen, men hos en kjent psykiater, Strømme han som Hamsun gikk hos. Noe Roy ikke fikk vite før etter at moren døde i en bilulykke i 1986. Moren til Roy gikk i årevis til psykiater for hva? Ja, da må du ta en kikk på denne boka og løse den gåten selv.

Faren til Roy var en arbeider, en sliter som hadde jobbet med slegge og spett i årevis, nå kjørte han gravemaskin og bulldoser. Hva må det ha kostet han og holde stille om sannheten for oss barna og hva med de økonomiske utgiftene alle disse besøkene kostet?

Vi får høre om oppveksten til mor og til far, det var vanskelige og fattige kår. Veldig morsomt å høre om Sigurd og hans historie som bodde på Årvoll. Han var gift med morens kusine.
Og ikke å forglemme det han forteller om Monolitten og Vigeland.
Den ble avduket sommeren 1944, et år etter Vigelands død. Da hadde tre menn hamret på denne kjempesteinen, Iddefjordsgranitten på 280 tonn i tre år.

Roy husker ikke så mye av parken bortsett fra Sinnataggen, for far fortalte ingenting om skulpturene, vi var bare der, lekte og matet endene. Nakenheten sa far var for da var de tidløse, alle figurene i parken. Det er bare Vigeland selv som står med klær på, en serk.
Det synes Roy er et stilbrudd, noe jeg ikke er enig i for det er jo å fremheve han som er skaperen av parken, Vigeland selv. Men jeg er enig at det er merkelig at den ikke har full størrelse.


En bok jeg virkelig kan anbefale, her får man innsikt i forfatterens barndom og hvorfor han skriver de så flott bøkene om øyboerne på Helgelandskysten osv. Dette er en liten men svært personlig vakker og rørende bok.



Cappelen Damm, 2019
60 sider +  mange fine bilder
Kilde : Biblioteket

10 kommentarer:

  1. Denne har jeg lyst til å lese, så mulig den må på listen for neste års lesing. Høres veldig interessant ut. Jeg har kun lest en bok av Jakobsen foreløpig men den likte jeg godt. Takk for påminnelse om denne 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg digger Jacobsen og har lest veldig mye av hva han har utgitt. Faren min kommer fra Helgelandskysten og jeg kjenner igjen landskap og folket i fortellingene hans. Særlig er hans siste trilogi fin (De usynlige, Hvitt hav og Riegels øye) og Seierherren er et must.

      Slett
    2. Har flere bøker av ham liggende så det er jo bare til å ta fatt. Det er De usynlige jeg har lest, likte den veldig godt. Har andre boken klar. Ja,det blir sikkert noe annet å lese om steder man har et forhold til og er kjent på.

      Slett
    3. Ja, å ha kjennskap til natur og landskapet teller ofte med. Boka De usynlige skrev jeg lite om ,men viste bilder fra området. Det er litt å kikke på: https://kleppanrova.blogspot.com/2013/12/jacobsen-roy-de-usynlige.html

      Slett
  2. Denne fikk jeg også lyst til å lese, men må vente på at biblioteket kjøper den inn. Skulle tro de kjøpte inn alle titler av en så pass kjent forfatter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver også å låne bøker på biblioteket nå, men der er de er ofte ikke å finne, det tar så lang tid før de kommer.
      Denne er utrolig tynn og lest på et par timer, men veldig bra, synes jeg!

      Slett
  3. Jeg prøver å følge med på bøker du skriver om, men det klarer jeg ikke nå. Skal lese det bedre i romjulen. Nå er det likevel ikke tid til å lese for meg.
    Er du ferdig med dine juleforberedelser? Kos deg! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg styrer ikke mye til jul. Bakingen ble gjort i går, skal lage to kaker til. Presanger har vi et veldig avslappet forhold til her i huset. Det var gjort i en fei i går, kun praktiske småting. Men hyggelig samhold blir det mye av, det er det viktigste. Huset fylles opp så det blir mye etterarbeid. Ha en fin kveld!

      Slett
  4. Takk for enda flere gode boktips, Ingun. I dag skriver jeg bl.a. om hvilke bøker vi søsken ga hverandre ti jul i gamledager :) Ikke den tyngste litteraturen, men heller ikke de dyreste bøkene, og leselysten var på topp. Ønsker deg og dine GOD JUL! Gleder meg til å følge deg også i 2020!

    SvarSlett
  5. Jeg skal gå inn på bloggen din å se, Jorun.
    Gleder meg til å følge med deg i 2020 jeg også.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!