torsdag 1. juli 2021

Juni oppsummering

 

Jeg liker å sitte i drivhuset om morgenen eller om kvelden å lese. Drivhusboka er i år: "Det åttende livet". Det er en tykk bok så jeg har bare lest to sider så langt. 
I drivhuset har jeg tomater, paprika og chili. 


Juni har vørt en fantastisk måned, med flere festligheter og vakre blomster i blomsterbedene.


Peoner er en av mine favoritter og har utrolig mange planter i ulike fargevarianter og tidspunkt de blomstrer på. 

Fuglene tar ikke telefonen- Britt Karin Larsen, noveller. Veldig mange fine noveller om utenforskap, ikke bli sett, mobbeoffer, ensomhet og mye mer.



Hanne Ørstadvik "Kallet - roman" En roman om å skrive, hvordan skal man egentlig vite hvordan beste foreldrene hadde det i Kina og forholdet deres. Men, å vokse opp med en far som  barn av disse misjonærene var nok ikke like greit. De hadde helt andre verdier enn vi har i dag.  

 Kjartan Fløgstad "Nordaust passasjen" en litt vanskelig bok av godeste Fløgstad som jeg vanligvis digger enormt. Denne var litt flytende og fikk ikke helt tak i alt hva som skjedde underveis, men mange fine historier. Litt vell mye mystikk og underlige ting som skjedde, men storkoste meg da han var i Spania og i Colombia, for akkurat de stedene har jeg vært som han beskriver veldig godt. 

Geir Jacobsen har skrevet en roman  om en gutt som mistet sin far som liten. Faren var en leken og god venn. Hvordan skal han komme over savnet etter han. Han har heldigvis farens venn Trond han gå til i blokka og andre gode venner. En bok om sorgarbeid. 

Stedene En informativ bok om hva Margurite Duras har tenkt og hvordan hun har jobbet med film og bøkene sine.

 "Det angår også deg" er en virkelig fortelling av den eneste av de ni i familien Sachowitz , fra Larvik som overlevde krigen. En forferdelig historie. Jeg har lest så mange bøker om dette temaet og jeg skjønner ikke at det gikk å overleve alt det Herman måtte igjennom. Boka ble i 2015 kåret til en av de ti mest betydningsfulle norske bøker om andre verdenskrig.  


En bok om Gertrud Stein skrevet av venninnen Alice B. Tolak. En bok med temaet: bok mellom 1901-1960 i desember "1001 Bøker"












Annie Ernaux. En vakker liten bok om foreldrene sine og oppveksten, en vakker skildring.
 
Susan Abulhawa : En morgen i Jenin
,
Hvordan Palestinerne har blitt fordrevet fra sine hjem i Palestina av bosetterne.

Dødsranet, David Toska og veien til Nokas Av Rolf J. Widerøe og Hans Petter Aass. En spennende bok om Nokas ranet, Munch tyveriet og hvordan politiet og ranerne jobbet.

10 bøker av svært varierende innhold!

Ellers går nå dagene til å skrape og male vinduer på hytta, mye jobb og tildekking må til.

Det ble bra tilslutt, de hvite gardinene mangler og noen småbilder skal opp i kroken. Så var det neste vindu…

8 kommentarer:

  1. Fin oppsummering og fine bilder:)
    Har lest to av bøkene dine, den av Gertrude Stein og den av Annie Ernaux. Likte Ernaux sin bok veldig godt, men ikke Stein sin noe spesielt godt.
    Har Jacobsen og Ørstavik sin bok på vent. Takket være ditt innlegg om Kallet- en roman, måtte jeg kjøpe den;) Men det ble mindre lesing på meg i juni enn forventet, så mer ble liggende på vent. Det rekkes vel etterhvert.

    Ønsker deg en fin juli:)


    SvarSlett
    Svar
    1. Stein sin bok likte jeg veldig godt, men det er sikkert fordi jeg har undervist i kunsthistorie i mange år og fikk høre nye små detaljer om kjente kunstnere.
      Juli blir nok som juni, med mye sosialt, familie og nyte sommeren. :)

      Slett
  2. For et deilig drivhus du har! Og så mange nydelige planter! Peoner er utrolig vakre! Og så flink du er på hytta! Og med alle disse bokforslagene og omtalene du gir oss, blir det ikke vanskelig å finne sommerlektyre! Jeg legger igjen bunadsbroderiet når vi drar på ferie, så da er det fint å ha bøker om kveldene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Drivhuset mitt er fantastisk, det er i bruk fra februar når sola begynner å varme litt, et nydelig sted å slappe helt og koble av. Peoner elsker jeg. har delt mammas gamle røtter og har de over alt. Vinduene på hytta(en gammel skole) har vi ikke gjort noe med på 16-17 år og de var deretter, med manglende kitt og flassende maling. ja, du må legge vekk bunadsbroderiet i sommervarmen, det har jeg gjort med strikketøyet også. Ha en fin sommer Jorun! :)

      Slett
  3. Jeg er forelsket - i drivhuset. Forsøkte å lese resten av innlegget men scrollet opp til bildet igjen. Så fint :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg elsker drivhuset mitt og der tilbringer jeg ganske mye tid. Ha fine dager og kos deg, her går dagene i sommeraktiviteter og sommergjester.

      Slett
  4. Klart at du koser deg i dette flotte drivhuset. Blomstene er også utrolig vakre. Vi har peoner to steder hjemme, men de står ikke så lenge dessverre.
    Men jeg har inntrykk av at du jobber med noe hele tiden. Men det er jo blitt kjempeflott på "skolen".
    Og det å ha en bok å slappe av med er viktig. Og jeg må lese den - ikke høre den. Det er litt av kosen for meg. Ønsker det gode og fargerike dager videre. Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!