onsdag 7. juni 2023

"Overleverne" av Alex Schulman


Om barndommens traumer som tre gutter bærer med seg.

 Tre brødre har reist til foreldrenes hytte, hvor morens aske skal spres i innsjøen. En hytte hvor de tilbrakte somrene som barn sammen og mye taker og hendelser rulles opp. De tre har ikke vært der på 20 år, de har glidd fra hverandre og har ikke kontakt med hverandre mer. Vi får vite om mange vonde hendelser fra barndommen deres, der de sitter med morens urne mellom seg. Alle tre opplevde og husker ting helt ulikt.

Om foreldrene som levde et utsvevende liv på hytta og brydde seg lite om barna, de drakk tett. Av og til provoserte faren deres dem til vanskelige konkurranser, dem imellom. Det var harde konkurranser som kunne endt galt, som var helt på kanten. Historien fra transformator-kiosken og da far fyllekjørte hjem til hytta, var sterke saker. 

Mor var alltid sliten, og viste liten omsorg for de tre guttene sine, mens hunden Molly betydde veldig mye. Var Molly et substitutt for et barn?

De var en dysfunksjonell familie, hvor de virket litt redde for hvor og hva foreldrene kunne finne på. Hjemme i leiligheten var det kaos, og rot. Det ingen oppfølging av barna ang. renslighet og læreren prøvde å formidle dette til en av sønnene. Vanskelige relasjoner og en mørk oppvekst, om svik og vannskjøtsel ville jeg ha sagt. 

Foreldrene gjorde så mange rare valg, som da Benjamin ikke fikk sagt farvel til Nils, da han dro til Sør Amerika. Og mange andre lignende hendelser. Foreldrene flyttet heldigvis fra hverandre, men relasjonen til sønnen ble ikke vesentlig endret. Selv om moren på en måte begynte å leve et annet liv.

Brødrene går gjennom morens leilighet, den skal tømmes etter at hun døde. Moren likte å kontrollere sønnene sine, og har lagt igjen et brev "Hvis jeg dør".

En fantastisk god skildring av gamle hendelser og familie relasjoner som fortelles på en måte som ble en følelsesmessig sterk bok. Og vi skjønner godt hvordan minner oppleves ulikt, i forhold til alder og kunnskap om livet. En virkelig god psykologisk fortelling. 

 

Utgitt 2021, bok fra Book Bites, 360s. 

6 kommentarer:

  1. Ja,sant denne var bra? OBS,SPOILER FOR DE SOM IKKE HAR LEST...Det kom jo frem på slutten at de hadde hatt en søster og jeg tenker at den som var skyld i det tragiske som skjedde på en måte har fortrengt dette og her kommer jo mye av det psykologiske inn. Tror ikke de egentlig hadde en hund i det hele tatt, slik jeg tolket boken. Derfor følte jeg at slutten/avsløringen ble litt for mye av det gode og satt med en følelse av at forfatteren slengte på litt ekstra for dramaturgiens skyld,det synes jeg ikke boken trengte for den var mer enn god nok uten den tvisten. For meg trakk det noe ned men for all del, en veldig god bok som satt lenge i. Nå er det et par år siden jeg leste boken, du har nok handlingen mer friskt i minne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg er helt enig med deg, ang Molly. Jeg har fjernet spoileren nå, noen ganger sitter man i egne tanker og undrer seg og skriver uten helt å tenke på at det er en spoiler. Takk for godt tips til forfatter, jeg venter spent på siste boka. Malma stasjon som jeg står på bibliotekets venteliste til. :)

      Slett
    2. Ordla meg kanskje litt feilt, når jeg skrev spoiler så tenkte jeg på det jeg skrev i kommentarfeltet. Vi har nok samme oppfatning av boken og Molly ja. Det finnes en bok som heter "Glem meg" av samme forfatter, basert på hans egen historie med moren og hennes alkolholisme- så på omtalen min av denne nå og der finnes vitterlig hunden Molly...hm..Uansett sterke bøker dette.

      Ha en fin dag :-)

      Slett
    3. Greit, "Glem meg" er notert. Glad du fikk meg til å lese denne forfatteren som har gått meg hus forbi :)

      Slett
  2. Flott omtale Ingun! Jeg har også lest og likt denne boken, jeg likte den godt. Du kan glede deg til Malma stasjon, den likte jeg også, selv om jeg brukte litt tid på å spikre skrivemåten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt lang venteliste, men gleder meg til den boka :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!