lørdag 17. juni 2023

"Ørnen" av Ragnhild Jølsen

 


En novelle av Ragnhild Jølsens, et av hennes etterlate arbeider.  
En elev fra SHKS har illustrert boka med vakre tegninger. (se mer info nederst)


Historien om en fattig familie som bodde langt inne i skogen. De levde av hva skogen kunne gi dem. De hadde en ørn på taket, lenket som en fange. Det var en annen ørn som var fri, og hadde to unger i redet. Mannen gjorde noe dumt og hun ørnen hevnet seg og tok familiens lille gutt. 

Kona og datteren sørget over gutten

Mannen ble sint og hva som skjedde mer må du finne ut av selv, ved å lese fortellingen. En voldsom dramatisk kort historie. En novelle med utrolig vakre illustrasjoner gjort av Kari Bente Faleide. signert bok nr 25. Trykket ved Statens Håndverks-og Kunstindustriskole, 1981.

5 kommentarer:

  1. Hei. Det er jeg som har laget boka. Hyggelig at du har lagt ut bildene. Hvor i all verden har du funnet den? Hilsen Kari Bente Faleide

    SvarSlett
    Svar
    1. Den fant jeg hjemme hos foreldrene mine når vi ryddet huset. En vakker bok, jeg falt for. Vi, alle fem søsknene Kleppan har kunstnere utdanning og noen av oss (ikke jeg) har kjøpt den som julepresang til mor. Sikkert på et julemarked på SHKS, vet ikke hvem av dem som har kjøpt den, men antagelig en som gikk der samtidig med deg. Det kan ha vært Geir, Morten, Svein-Tore eller Anne Kristine alle med samme etternavn. Husker du noen av navnene?

      Slett
  2. Hei Ingunn. Jeg husker Geir Kleppan. Jeg tror han gikk i parallellklassen min på Nesøya skole. Kan det stemme?Hilsen Kari Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer vi flyttet til Nesøya, jeg gikk på Nesøya skolen. Geir var født i -51 og startet på Torstad ungdomsskole, når vi flyttet til Nesøya. Så morsomt, dere kjente nok hverandre. Jeg født -55 og Svein Tore i -53.
      Geir døde i oktober 2022, han var syk de siste årene. Under fanen Kleppan historie (øverst)finner du mer om Geir, hans utstillinger og noen utstillinger vi hadde sammen. https://kleppanrova.blogspot.com/search/label/Geir%20Kleppan

      Så morsomt sammentreff, det var hjemme i Høgdaveien på Nesøya jeg fant denne boka.
      Hilsen Ingun

      Slett
  3. Jeg fant fram boka en gang til, og ser at det er Morten som har gitt denne til mor. Han er født -58 og det er nok han du gikk på Nesøya skole sammen med.
    Har du ikke boka selv mer, kan du godt få den igjen, om du vil.
    Ha en fin dag! Ingun

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!