fredag 2. juni 2023

Oppsummering Mai, 2023




Drivhuset er i rute, fylt med tomater og paprika planter. Et herlig sted å nyte morgen kaffen på vindfulle dager. (noe det har vært mye av i vår)


 "Kjæresten"1.bok i serien om Karin, av Karolina Ramqvist. Spennende bøker fra det kriminelle miljøet i Sverige. Bok 2. er "Den hvite byen".  

   


"Å vanne blomster om kvelden" en fransk roman av Valerie Perrin om livet, kjærligheten, litt krim, savn, lykke og om å finne ut av hvordan livet kan leves. En sanselig og spesiell bok, man enten liker man den, eller  ikke. En som sakte smøg seg under huden på meg.. 


 "Skammens mødre" av Anita Østerbø. Å få barn utenfor ekteskap var stor skam på 50 og 60 tallet. Alenemødrene som ble utnyttet og sett ned på og behandlet skremmende dårlig, fordi man ikke var gift. Jentene ble ofte oppfordret til å adoptere vekk lausungene sine. Vi følger fem kvinner fra Bergen, som opplever litt av hvert i et strengt Norge.  Lydbok, storytel.






"Abida Raha, Frihetens øyeblikk" En sterk og viktig bok om kvinnefrigjøring. Abida Raja er søsteren til Abid Raja.


 "ATLAS, historien om Pa Salt" denne 8 boka i serien ble en fin avslutning på serien om de syv søstrene. 

 Mjøsa rundt med mor" En sjarmerende reisemetafor om livet, før og nå, om funksjonshemming, drømmer, familien, oppvekst, lokal-historie og turen med mor. En skjønn fortelling!

Valerie Perrin "De tre". En bok om vennskap, som tar slutt, men kan et så sterkt vennskap noen gang ta slutt? 


 Det ble 8 bøker ikke, verst når man har drevet med så mye annet i tillegg:


Åpner utstilling i Natthagen Galleri 3. juni sammen med mine to venninner i: Kunstnergruppa Taiga.
"Gruppe Taiga går minimal" Det passer fint for det er et lite galleri, men godt besøkt utenfor Elverum.



Forsiden og tre helsider fikk vi i HA ang. naboens byggeprosjekt.
Det har gått med utrolig mye tid og energi over å få stoppet et byggeprosjekt i nabolaget, som vi ikke liker.  Der lå det et fint gammelt hus (fra 1880) som de fikk revet og har nå satt opp en bolig blokk med 10 leiligheter. Bolighaiene har kjøpt opp en annen enebolig rett nede i gata vår, og skal bygge en slik blogg til med 14 leiligheter.  
Vi bor i et gammelt strøk, med bare eneboliger, og trange gater. Vi har en vernet husmannsplass som vi har totalrestaurert, og den ligger der som en kontrast til dette monsteret av en blokk, med takterrasser osv. Vårt nabolag er 100% enige at denne boligblokken med ti leiligheter i fire etg ikke passer inn. Alle naboene og andre har skrevet under på en underskriftskampanje vi har satt i gang. Med mange uloveligheter. Eks: bygget to meter høyere enn det de har fått godkjent osv. De har en (skulle vært tre) parkerings-plass til disse ti leilighetene, osv.  Det er bygd med de aller simpleste av materialvalg og mangel på bygnings estetikk. Folk rister på hodet over at utbyggerne har fått bygget dette smakløse monsteret i Briskebyen. Å få stoppet det neste bygget er det viktigste. Nå har det blitt full stopp på alt, så får vi se hva som skjer...


8 kommentarer:

  1. Spennende omtale Ingun, jeg har vært fremme med noteringspennen. Får se om vi passerer Natthagen på vår vei nordover i sommer, skal på en liten runde fra Bergen til Snåsa. Noterte også Skammens mødre, som neste lydbok, den jeg lytter til nå er skikkelig tragisk.
    Føler med dere i den utbyggingssaken, det viser seg at myndighetene ikke bare består av oppegående personer med hjerte for befolkningen de er satt til å bestemme for (ikke over). Vi har en tilsvarende sak her hos oss, hvor kommunestyret er den største fienden vår, det er fornedrende og helt uforståelig.
    Jeg har lest De tre, men den ble for lang, og satt tilbake i hyllen uten at jeg gadd å skrive om den.
    Nå er det sykkeltur som gjelder her, solen skinner, og det håper jeg den gjør hos deg også, god helg Ingun!

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelige ord. Ja, byggesaken er et mareritt, men vi får se hva som skjer?
    Boka "De tre" var veldig lang, men har holdt på å male på huset vårt i Furnes, så da går tiden og lydbøker unna .Lydboka gikk i et alt for fort tempo fra den ene til den andre personen og det irritert meg, men ellers synes jeg tematikken var god og spennende nok. :)
    Det har vært åpning på Natthagen i dag og det var god oppslutning med masse folk, i strålende solskinn :)

    SvarSlett
  3. For et deilig drivhus:)
    Har lest Raja, Riley og Takvam av dine.
    Avbrøt Vanne blomster, den var ikke noe for meg, men det har jeg vel sagt før..

    Slitsomt med en sånn byggesak. Kan jeg få anbefale en hyggekrim , den siste av Lene Lauritzen Kjølner? Den dreier seg nettopp om et drap, knyttet til byggeplaner som har stor motstand i lokalmiljøet. Den siste olje, heter den.

    8 bøker er mer enn nok bra. Ønsker deg en fin juni:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke om jeg tørr å lese krim om byggeplaner, da får jeg vel mareritt, takk for tips. Å vanne blomster holdt jeg på å gi opp også, men kom meg over halv veis i lydboka og da begynte jeg virkelig å like den.
      Jeg elsker drivhuset mitt, sitter der ofte og koser meg med en bok eller slapper av. Det er mye jobb også, skal ikke stikke det under en stol. Det man liker går som en lek. :)

      Slett
  4. Jeg titter innom skriftlig til en forandring, for byggesaker har jeg hisset meg sånn opp over tidligere. Vi har også vært involvert i bygg som stjeler sola, lager "vindtunneller" for alle med enebolig "på bakke nivå" og som skjemmer så til de grader ut nabolaget. Krysser fingrene for at dere får gjennomslag med klagene deres. Ikke gi dere !!!!
    Igjen har jeg ikke lest noen av dine bøker, men drivhuset har vi i det minste felles :-) Så utrolig koselig det så ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Byggingen er stoppet opp, og stillasene er tatt ned uten av vegg-kledningen er ferdig. Så dette blir spennende. Å bygge et hus på fire etg, når de har fått godkjent tre er ikke bra. Saken ligger hos fylkesmannen nå. Ha en fin sommerdag :)

      Slett
  5. Så flink du er med veksthuset. Det du dyrker smaker sikkert deilig!
    Håper det går bra med utstillingen. Og jeg håper virkelig at dere får stoppet det bygget. Det er så mye stygg bebyggelse over alt, så jeg forstår ikke at de får tillatelse!
    Fine dager ønskes av Tove, men ikke fullt så varmt og tørt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det full stopp på all bygging og alt står halvferdig utvendig, i huset rett over gata som har blitt en etg. høyere enn godkjent. Stillasene er tatt ned og ingen ting skjer. Vi har klaget til alle hold og det er fylkesmannen som sikkert må avgjøre dette. Spennende tider. Det har flyttet inn noen i noen av leilighetene. Men det huset som er planlagt nedenfor oss, kan ikke bli et slikt hus. Det må tegnes og godkjennes nye tegninger.
      Veksthuset er fantastisk og å hente inn gode tomater, paprika og chili er en fryd. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!