onsdag 20. juli 2016

Harstad Johan "Buzz Aldrin, hvor ble det av han i alt mylderet"



En morsom bok som sier mye om livet, psykisk problemer, hva og hvorfor man kan rammes av det og mye, mye mer!



Denne har jeg sett filmatisert på TV, men det var en fin og helt ny opplevelse og lytte til lydboka.
Filmen i 4 deler gikk 2011eller 2012? på NRK. Jeg fikk med meg de tre første delene, så jeg har gått og undret meg på hvordan det gikk med Mathias. Boka kom ut i 2005, men nå har lydboka kommet.

Men nå var over til lydboka som kom ut i vår:
Mattias er et enebarn og ville ikke “bli sett”, som andre barn og unge. Han ønsker å leve stille liv og ikke stikke seg frem på noen måte. Han tar sangtimer og er flink på skolen,  han vil bli gartner som voksen, men det sier han ikke til noen. Alle tror at han skal studerer og bli noe stort, den gutten. Han er så opptatt av astrologi og månefart. Dette er den røde tråden i boka og henviser til tittelen. Buzz Aldrin var ikke den første på månen, men nr  to, det vil han også være.
Han har ikke mange venner, men Jørn er hans trofaste venn gjennom mange år......

Så var det på dette kostymeballet hvor Mattias kler seg ut som Buzz, månefartpiloten. Han er født samme dag som månelandingen og faren var opptatt av hva som skjedde den gangen. På festen drikker Mathias seg full og går opp på scene for å imponere Helle og synger. Ja, til de grader synger han og alle er helt sjokkert for det er så bra, Fantastisk!
Han og Helle blir sammen på videregående, og det varer i tolv og et halvt år....

Han blir med på tur sammen med Jørn til Færøyene, han skal passe lyden for bandet. Han finner seg selv midt på en veg i ødemarken på Færøyene. Hva har han gjort? Hvor er de andre? Havstein er en mann som plukker han opp og vil hjelpe han. Det ender med at Mattias blir med Havstein til Fabrikken i Gjógv. Der får han sove ut. Dette er et ettervernsenter for psykiske pasienter og det er bare fire andre der.......

Hva slags sted er dette?. Det skjer ingen ting av behandling bortsett fra at de får mat og må jobbe. En dag han er alene hjemme finner han i Havsteins skuff en guide, 20 år gammel bok over Kariben.

Fabrikken i Gjógv trues med nedleggelse, noe de er sterkt imot. De andre som bor der får vi bli kjent med og de driver med forskjellige ting. Mathias jobber i fabrikken sammen med Enen, som har en spesiell bakgrunn. Etterhvert får han seg gartnerjobb og planter trær på Færøyene.

En merkelig sak at Mathias bare blir der, men vi skjønner at Havstein har kontakt med foreldrene hans. Faren kommer på besøk, en dag uten å si ifra på forhånd. De har det fint sammen og reiser rund og ser seg om.  Mathias drar hjem til Stavanger og møter Jørn. Der blir han konfrontert med hva som skjedde og han drar tilbake til Færøyene.


Det skjer mye og en dag dukker Carl opp, hvem er han? Hans historie er ganske så fantastisk, denne amerikaneren som har vært stjerner fotograf rundt i hele verden og dekket krigs skildringer. Han har P.T.S. og etter at de har fanget Grindhval får han et utbrudd. (Post traumatisk stress)

Havstein må legge ned fabrikken og Eidis dukker opp og blir kjæresten hans. De drar til Kariben i en selvlaget båt. Mange år seinere kommer de hjem til Stavanger med sønnen og lever et normal liv som alle andre. Men for en reise!

Alle vil egentlig bli sett, men på hvilke måte er min konklusjon.

En kjempe bra bok, man kommer nesten i transe, når boka er på over 19 timer, men pytt!
Lest av Ingar Kristiansen. Han fikset jobben bra, men litt morsomt for man merket at han ble sliten og strevde med de rare Færøyske ordene og det var litt kult synes jeg. Det passet til bokas innhold og stemning. 

ÅÅÅÅ, jeg fikk lyst til å reise til Færøyene!


Produsert av: LBF          TAKK FOR LYTTER EKSEMPLAR fra Lydbokforlaget!
Først utgitt: 11.05.2016
Spilletid: 19:15:39
Antall CDer: 15
ISBN CD: 9788242172181
ISBN Lydfil: 9788242163578
Målform: Bokmål
Sjanger: Romaner

Andre som har lest boka Tine, Berit, bøker og bokhyller

5 kommentarer:

  1. Å denne har jeg litt lyst til å lese, så en del av TV-serien..

    SvarSlett
  2. Tenkte meg denne ville falle i smak, ja! Lydbokforlaget har gitt ut et par novellesamlinger av Harstad også, med tid og stunder har jeg lyst til å høre de også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset på novellene. Jeg syns lydboka var mye berder en det jeg så av tv serien. Det ble litt naiv i forhold.

      Slett
  3. Denne likte jeg også veldig godt. 19 timer gjorde ingenting, skulle gjerne hatt 19 til og fått vite hvordan det gikk meg Mathias. Lo litt av det du skrev om at innleseren var sliten, tenkte det samme selv, og at det var litt rart å høre ham snakke gebrokkent når det var han amerikaneren som snakket. Vel, vel... dette gjorde ingenting for helheten. Fortsatt god sommer!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!