torsdag 8. mars 2018

Telnes, Svanhild Amdal "Om nettene brukar mor dråpeteljar"

  

En ny sterk kvinnerøst med dikt!

Jeg er med i en dikt lese-sirkel og i mars er det en debutant som er utfordringen, dette er mitt andre innlegg i denne gruppa som Anita har startet.

Gyldendal kom med en debutant i februar, da var jeg ikke sen om å få den i hus. Det er noe jeg ikke angrer på, for dette var noen enormt sterke, følelsesladede bok!
Det er en diktsamling, hvor mange av diktene kan leses og oppfattes hver for seg, men sammen danner de en hel fortelling om hennes, Anna sitt liv.

Det starter med at hun tar oss med "til huset ved havet, der saltet i såra mine vart vunne ut". Hun skriver om alle minene og hva dette hjemmet kunne ha rommet. Etter to sider skjønner man at dette ikke er noe lystig tilbakeblikk.  

Ser man  på tittelen på boka "Om nettene brukar mor dråpeteljar  " ---- "Er det i fjøra ho finn dei?"
Jeg ser for meg ei ung jente som griner om natta.  Boka har hun tilegnet pappa, for han har hun tydelig vis tillit til.  Bjørka hun planter, kledd i, faren sin frakk og moren som drar fra gardina. For hun ville ikke se at datteren har en egen vilje.

Far sier:
Du kjem til 
å klare deg, Anna. 

Bjørka veks og
stammen vert
stadig sterkare.

Du må berre
klare deg

Hun har noen fantastiske dikt som heter Polaroid...årstall. Da skjønner vi at moren ikke er helt tilregnelig, men psykiatrisk syk, eller kall det terrorist i hjemmet, noe i den retning. Det er en familie hvor vold og overgrep tydelig blir brukt, ikke bare av mor, men også av broren. 
Men hun forteller det ikke til noen.....

På ferietur kjøper faren hennes en morter til henne.  
"Han seier: Ein redskap 
du kan knuse minner med"

Forelskelsen og alle drømmene Anna og Jakob har. "Framtida er som ei fruktkorg på basar -"
Det skal nok bli et annet liv enn det hun vokste opp i.  
Hun setter morteren fram i lyset, da Jakob flytter inn. Jakob er en som skjønner og trøster, du blir ikke som ho, Anna, sier han. De er lykkelige!

Men, hun har så mange vonde minner fra barndommen som dukker opp. Hun hadde et stort ansvar og var en omsorgs-person fra barnsben av, da det var hun som trengte omsorg.
Moren er heller ikke snill mot faren, som tydelig vis ikke tåler røyk, det bruker hun mot han.
Anna har et humoristisk blikk også, "Mor trur på paradis, eg håpar helvete fins"

Faren dør, da sier hun (forkortet): "far-oske, som ein sneip, som mortarstøv....enka fikk siste ordet"

Helt til slutt tar jeg med dette:

Ho helt ikkje. Flettinga
raknar, og basten
flisar seg opp.

Me, kallar korga fortid,
og tek kvar vår halvdel med oss,
men halve korger 
rommar ingenting

Halve       korger 
rommar    ingenting.

En utrolig voldsom diktbok om utøvelse av makt gjennom korte, ordknappe og sterke dikt. De er tydelig preget av en sårhet, det ikke finnes lindring for. 
Jeg sitter igjen litt sjokkert over at den griper meg så sterkt. Jeg får diktene ikke helt ut av hodet, de ligger og dirrer i bakhodet mange dager etter at jeg har lest dem. 
En fantastisk bra bok!








Svanhild Amdal Telnes f. 1991, Seljord. Hun har studert ved Skrivekunstakademiet i Hordaland og går nå på profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU i Trondheim. Bildet er fra coveret.





Utgitt på Gyldendal i 2018
86 sider
Leseeksemplar fra forlaget

I dag 8. mai passer det utmerket og skrive akkurat om denne boka. 
Her på Hamar starter også Nordisk Poesifestivalen i dag, for 10 gang(Rolf Jacobsen dagene). 
Skal få med meg noe av programmet  i de nærmeste dagene har jeg tenkt.


Andre som har lest boka : Beathes bokhjerte, 

9 kommentarer:

  1. Her kommer endelig et lite pip fra meg.
    Sterke saker du leser g skriver om. Stå på kvinner! Gratulerer med dagen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du er innom,Jorunn!
      Gratulere med dagen!
      Ja, denne diktsamlingen var virkelig som en triller, men veldig bra skrevet.

      Slett
  2. Jeg får dessverre ikke med meg alle de bøkene du anbefaler. Men noen husker jeg.
    Gratulere med kvinnedagen! Min mann har fødselsdag på denne store dagen, så han er heldig!
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulere med dagen til din mann og deg!
      Jeg skjønner at det ikke er like lett å følge med på alt det jeg leser

      Slett
  3. Først: Gratulerer med dagen!

    Ikke sant denne var bra? Jeg er glad for at du likte denne, en meget sterk debut dette. Valgte denne for mars jeg også og angrer ikke på det. En spennende forfatter å følge videre, håper hun har mer på lager.

    Kos deg på litteraturfestival:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulere med degen til deg også.
      Jeg har ikke sett at du har lest den, da skal jeg se hva du har skrevet.
      Jeg ble skikkelig rørt av denne boka.
      Hun skal jeg følge med videre.

      Slett
  4. Dette var en sterk omtale av en bok jeg skjønner jeg må lese.
    Takk for bidraget. Jeg har lagt det inn i oppsummeringsinnlegget i fanen på bloggen min. Skal også lage en lesesirkelinnlegg i løpet av helga. Dere er jo så kjappe.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne bør du lese, tror jeg vil huske den en stund

      Slett
  5. Sjelden noen klarer å "selge inn" diktsamlinger til meg. Det klarte du her, og boka er definitivt notert som ei jeg skal lese. Takk for svært godt tips!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!