mandag 8. juli 2019

Larsen Britt Karin"Himmelbjørnens skog" bok 2




Livet går videre på Mostamägg torpet!

Tanelis har meldt seg for lensmannen og får ti år som straff på Akershus festing. Noen har brent ned torpet Mostamägg, men Lina, Jussi og far hans Oluf og de andre barna får opp husene igjen. En dag kommer fogden på besøk, bygger de på lovlig grunn, har de har papirene på hvem som eie stedet?

Lina tar med seg bjørneskinnet til Grundset marten i Elverum, der selger hun skinnet og får et pusterom vekk fra hverdagen på skogen. Spennende og veldig godt!

Det er flere kjærlighetshistorier om folk som vil ha hverandre og får hverandre og tar hverandre.  Klasseskille mellom storbønder og skogfinnene er ofte grunn til at mye går galt, foreldrene som nekter barna ekteskap på tvers av folkeslag og stand. Noe blir det barn av og hva gjør man med dem, adopterer dem vekk eller setter de vekk i pleie/hjelp på gården. For man får få eller ingen jobb som pige om man har med seg barnet sitt.

Hilda er en sentral figur i denne boka, hun ble med barn da alt gikk galt på Mostamägg i første boka. Sønnen Lars ble boende hos Lina, mens Hilda er tjeneste pige i Christiania. Hun har det godt og trives, men lengselen etter Lars er stor.

Slavene på Akershus festning, hugger stein til byens universitet, gravsteiner og figurer, en fengende fin beretning og om Lars sin farmor og hennes innsats.

Mange har drømmen om å få dra til Amerika, det er harde tider i Norge. Jussi er en av dem og tar på seg og jobber over alt for å tjene penger til Amerikatur. Noen drømmer går i oppfyllelse og andre i vasken for han. Moren Kjersti og broren drar til Amerika.

Denne boka skildrer mange års forløp og kampen for å overleve, striden om å bli kristen, skolegang, forelskelse, død og arbeids-skader. Dette fortelles veldig jordnært og godt hvordan deres håp og drømmer er livskraften i hverdagen.


Nydelig innlest av Kjersti Borchgrevink Maagerø
Utgitt som bok 2010, 2 bok, en serie.
Spilletid 7.25  
Kilde: Storytel

Folket på Finnskogen, serien:

Bok 1: "Det vokser et tre i Mostamägg" utgitt 2009
Bok 2: "Himmelbjørnens skog" utgitt 2010
Bok 3: " Som steinen skinner" utgitt 2011
Bok 4: "Før snøen kommer" 2012
Bok 5: "Det synger i lauet!"2013
Bok 6: "Slik treet faller" 2014
Bok 7: "Kaldere mot natt" 2015

4 kommentarer:

  1. Her går det slag i slag ser jeg, kanskje jeg skal skaffe meg Storytel jeg også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har tenkt å ha det til over sommeren, det er så mye å finne der, alt for mye i forholdt til tiden jeg har til rådighet!
      Til og med Biografien om Marie Hamsun som vi leste i vinter ligger der som lydbok. Hmmm!

      Slett
  2. Denne boken høres spennende ut. Jeg har nettopp lest om hvordan det var å leve/overleve i India. En fortelling som blir til to. En fra 1947 og en fra 1850-tallet, som blir spunnet sammen.
    Boken heter Sandeltreet av Elle Newmark. Det er en bok fra 2011, så du har kanskje lest den?
    Jeg synes den var både underholdende og spennende. Hilsen fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid spennende å lese litteratur fra steder man kjenner. Jeg har tenkt lenge på å ta en kikk på denne, siden den var lest inn. Så nå maler jeg vegger og utemøbler og syr nye trekk, med disse bøkene på øret.
      Boka du nevner jeg jeg ikke til, den har jeg notert meg!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!