fredag 5. juni 2020

"Livet- Illustrert" av Lisa Aisato


Dette er skjønn samling bilder som forteller ulike situasjoner, krav, ønsker ,mestring, kjærlighet osv  opp i gjennom  hele livet vårt.
Lisa er en dyktig illustratør noe denne boka gjenspeiler. 
Så mange flotte uttrykk, med fine variasjoner i materialbruk og teknikker er imponerende.  

Det er så mange fine bilder så jeg velger bare ut noen fra boka.
Denne akvarellen over to sider med teksten "Husker du hvordan sommeren var grønnere"
Tatt helt på kornet om hva sommer er!
 Så lett og vakkert utført både i teknikk og fargene med fine kontraster. 

Boka begynner med barndom og ja, vi har alle vært trassige og her har vi marihøna
 som absolutt vil bestemme selv. Sjekk det ansiktsuttrykket!

Denne dobbeltsiden har en typisk Lisa Aisato  strek. 
Slik kjenner jeg hennes tegninger som svært spesielle og sære på en følelse-messig, spennende, undrende og fin måte.

Tenåringslivet er ingen dans på roser!
 Fantastisk godt illustrert hvordan man strever seg oppover og faller ned og 
blir dradd opp igjen av venner, mor/far og familie. Vi må hjelpe hverandre!
Her er det så mange fantastiske illustrasjoner av alt man sliter med i tenårene, om identitet, krav, drømmer, osv

Et eget liv!
Ja, det kan være farlig og tøft, men vi har ikke noe valg, det er bare å hoppe i det!
Vi forelsker oss, drømmer og fantaserer om hvordan livet kan bli og alle hinder vi må over.


Man forelsker seg, setter bo og hva skjer?
"Men det kommer en hverdag" står de i teksten til dette bildet.
Det gjelder ikke bare kjæresten, men også når barna sitter der med sine telefoner føler man seg ganske alene og utafor alt og overkjørt.

"Plutselig er det vi som er eldst"
En løvetann som er avblomstret på hodet, gammel?
 Javel! Men man har enda drømmene og håpene i seg!

Dette er en usedvanlig vakker samling illustrasjoner, med korte tekster. Jeg har virkelig storkost meg med boka. Litt rart at jeg har tatt med så mange i gråtoner, for her er det mange, mange  fargesterke flotte bilder så det holder.
Jeg tok bilder av det som rørte hjerte mitt mest, underveis. Det  var bare tilfeldig at det ble dette utvalget! De som talte aller mest til med i øyeblikket, den dagen! Hadde jeg lest den en annen dag, hadde det vært mange fargeglade bilder jeg hadde tatt med! 
For slik er livet!
En hyllest til livet!


Tenk at man kan vise så mange flotte situasjoner på et tegnepapir, fantastisk!
En bok som fryder en gammel lærer i tegning, form og farge faget!

Denne boka er det verd å låne eller skaff deg den seg!
Den burde ligge på alle legekontor, tannlege-kontor osv. så folk har noe vakkert å se på og får folk til å reflektere og å tenke litt!

6 kommentarer:

  1. Den er kjempefin denne boken. Jeg har flippet i den i butikken, men ikke snopt meg den enda :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg i bokhyllen, og gleder meg til å se gjennom den :)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!