lørdag 10. juni 2017

Uvdal Stavirke og Harriet Backer

Uvdal stavkirke

Jeg liker så godt de fantastiske låsene de hadde før.

En slitt dør med mye vakker ornamentikk pryder inngangsdøren

Det er en farge og mønster eksplosjon som møter en når man kommer inn. 

man blir helt overveldet over at det er dekor over alt

Et dekorert ansikt som ser på ned på tilhørerne i kirkerommet. Bildet viser taket

Tenk alle som har sittet her... og bakdøra var for de døde. Der ble de bårt ut etter begravelsen.

Det er mørkt inne i en slik kirke, men dekor over alt og litt vanskelig å ta bilder
 
Nærbilde fra over alteret i bedre lys

Dette bildet tok jeg tilfeldig og viste ikke da at det er nesten akkurat dette hun har malt i bildet under.
Man ser fargepaletten er mye av den samme som jeg har brukt i min heders stol til Harriet Backer

Uvdal stavkirke Maleri av Harriet Backer . Teksten er hentet fra wikipedia 

Motivet i maleriet Uvdal stavkirke (opprinnelig: Interiör i Opdal Kirke, 1909) er kirkens alter. Betrakteren står i midtskipet og Uvdal stavkirkes karakteristiske midtstolpe har fått en sentral plass. Lyset er også her påtakelig og alteret bader i det. Også kvinnen til venstre bader i lyset, og det er så påtakelig at en undrer seg over om det er fordi det gir leselys eller om det er fordi hun er en fattig kone (?) som velsignes med lys fordi hun er uten fast plass (?) i kirken.

Bygda Uvdal i Numedal het Opdal da Harriet Backer malte i kirken 1904-1909. Dalen skiftet navn til Uvdal 22. januar 1932 (knapt måneder før Harriet Backer døde). Den gamle stavkirken ble erstattet av en ny kirke -Uvdal Kirke- i 1893, og stavkirken var altså ute av bruk da Backer malte der.


Dette fantastiske krusifikset er en kopi etter originalen som ligger i Oldsakssamlingen

 
Gro Kollandsrud som er Kunsthåndverker og bor i nærheten har laget denne kopien etter originalen som de fant overmalt i taket på bildet under. Man ser merker etter den.

Mer om Uvdal stavkirke, HER
Den 25 juli kommer Kunsthistoriker Gunnar Danbolt å holder foredrag om Harriet Backer i Uvdal Stavkirken.
Vi i Kunstnergruppa Taiga har utstilling på bygdetunet 1.juni- 18.august 2017

torsdag 8. juni 2017

Hashimi Nadia "Perlen som sprengte fjellet"


En oppvåkning for oss å lære om kvinnekampen, kvinnesynet og regler i Afghanistan

For meg ble dette en bok med mye spennende kvinnehistorie. De skikkene og tradisjonene som kvinnen vokser opp i der, er en helt annen verden og uforståelig for oss. Den er som i motsatte
akse/skala av hvordan vi oppfører oss og har fått mer likestilling i samfunnet.

Denne boka handler parallelt om to personer. Rahima i nåtid og Shikiba for ca. hundre år siden,

Rahima som vokser opp i nåtid, ca 2007 og vi blir kjent med henne som 9 åring. Hun har fire søstre og det er stor skam for familien at de ikke har fått en sønn. Rahima blir derfor kledd opp som en bacha posh, det vil si ei jente i gutteklær. Som gutt, med navnet Rahim kan hun gå fritt til og fra skolen uten å bli plaget av Taliban og til og med ta små jobber. Det siste blir viktig for familiens økonomi, for far er en automatisert mann som har vært kriger og røyker opium hele tiden. Det er kun en som får komme på besøk hos dem og det er tanten til jentene, Shaima. Hun forteller historien om Shekiba som også var en bacha posh.


Historien om  Shekiba.
Hun levde på begynnelsen av 1900 tallet og er Rahima sin tippoldemor. Navnet Shikiba som betyr "Gaven", noe hun etterhvert ble.

Shekiba bodde med mor, far og tre søsken. Da hun var to år gammel fikk hun varmt vann over seg og halve ansiktet er vansiret etter dette uhellet, hun holdes hjemme og mer eller mindre i skjul pga.skammen. Hele den lille familien unntatt Shekiba dør i Kolera over en kort periode, til slutt faren. Shekiba blir boende i huset og begraver de alle på jordet etterhvert.

Familien har ikke hatt mye kontakt med slektningene sine og når de finner ut at Shekiba bor der alene. Brødrene til faren kom en dag og skulle snakke med han, de har funnet ei ny kone til han. En som sikkert kunne få sønner. Shekiba  var taus og sa ingenting så hun blir fraktet til familiens overhode, bestemoren. Hun er streng og misliker Shekiba som er skam over familien ved å være vansiret. Et vakkert ansikt fra den ene siden og forferdelig fra den andre siden. Men, hun er en sterk, flink og bestemt ung jente.

Hun blir gitt som tjenestejente til en annen familie i gjelds-bytte av slektningene etterhvert. Da kommer hun til en ny familie, hvor hun liker seg godt, men ryktene om henne forfølger henne og det topper seg når hun prøver å få skjøtet på eiendommen godkjent som sin eiendom. Kvinner er ingenting, det er menn som har makt og bestemmer alt som gir henne videre til Kongen som tjener der blir hun blir kvinnelig vakt i mannsklær over haremet til Kongen.

Hun opplever nesten å bli steinet, da hun ser en situasjon.... men, straffen blir at hun ble slått og må giftes bort til en mann som har en kone fra før. Hun ser kongens harem kvinne blir steinet i sin utroskap mot kongen, dette er grusomme scener.
Det ender med at hun blir gift og etterhvert får en sønn....osv
Levde lykkelig tross sine skavanker, i huset sammen med sin man Asif og en hans 1. kone Gulnas. Hun opplever at dronningen begynner å gå i vestlige klær og at det er frihet til å vise håret for kvinner i det muslimske Afghanistan rundt 1930.

Rahima er 13 år gammel da hun og det to eldre søstrene blir giftet bort for litt penger og tilgang til opium og blir mer og mer aggressiv.  Rahima blir fjerdekone til en mann som er på farens alder.
 Kvinnene har ingen ting å si, det er mennene som organiserer og bestemmer alt. De tre søstrene skilles og kommer til ulike familier.

Rahima får etter en stund en sønn, som mannen hennes liker veldig godt og hun har det ok, men søsteren Parvin som er halt og var en liten "kunstnersjel" blir ikke gravid og får de verste jobbene, hun gjør velger å gjøre slutt på sitt liv.....
I hennes begravelse treffes søsknene igjen, men det er ikke oppmuntrende siden moren også har blitt deprimert og ruser seg på opium som faren. Søstrene som bor hjemme hos foreldrene er 13 og 9 år gamle og har det forferdelig, ser hun.

Rahima får bli med 1. konen til folketinget, siden hun kan lese og skrive, der observere hun mye...
Imponerende å høre hvordan menn ikke aksepterte kvinner i folketinget og ser ned på dem. Kvinnene la heller ikke inn noen stor innsats for å fremme sin landsdel-region. Det var tross alt menn som hadde det siste ordet. Et skikkelig patriarkalsk samfunn. Dette skal være i 2007...hmmm

Forferdelig å høre historier om en 8år gamle jenter som blir giftet bort, til prostitusjon osv....men hun får hjelp via krise senteret og Rahima  som opplever forferdelige ting klarer å rømme....

Jeg synes denne romanen var spennende og godt fortalt. Den satte kvinnen og kvinnerollen i et perspektiv jeg ikke kjente så mye til. Hvorledes det er å ha en mann og han har flere koner osv...
Politisk saker og hvor lite og avmektige kvinnen igjen har blitt nå, etter en frisk kvinnefrigjøring som ikke varte så lenge i Afghanistan.

Absolutt en bok som er verd å lese!

Fantastisk mange navn, ja det er mange i hver historie, men alle må ikke nevnes med navn, tenker jeg. Det burde holde med betegnelser som kusine, tante osv. jeg ble hel-frustrert og brukte mye tid for å finne ut av hvem som var hvem. Det var egentlig det eneste negative ved boka. 

Forfatteren foreldre flyttet til USA i 1970. Hun vokste opp i New York og New Jersey.

Boka utkom i 2015 på norsk
459 sider, utgitt på Cappelen Damm

Jeg hørte slutten av boka som lydbok lest av Ingrid Vollan, det var bra!

tirsdag 6. juni 2017

På tur til Uvdal og montering



 Vakre Uvdal stavkirke hvor Harriet Backer likte så godt å male, det kommer mer info om dette seinere...
Vi Kunstnergruppa Taiga har blitt invitert til å ha utstilling på Uvdal og Nore bygdetun

 Kornmagasinet er det stedet hvor man har utstilling og der har vi fylt huset i begge etasje med smykker, maleri og keramikk.              

 Fra trappegangen, Ragnhild sine malerier og mine søljer

 Mine smykker hvor jeg hedrer noen kvinner og Ragnhild sine bilder

Ingema har med mange keramikk ting .

  Gro Kollandsrud, vår kontaktperson foran Grønneflåtastugu, hvor vi har en annen utstilling.
  Ingema Hoff og Ragnhild Arneberg er to av oss tre i Kunstnergruppa Taiga.

            "På tidens reise- stoppested Uvdal" heter denne utstillingen.
Stoler som hedrer: Harriet Backer og Camilla Collett (Laget av meg)
Den Hellige Birgitta (laget av Ingema) og Margrethe 1. (laget av Ragnhild) 
Klikk på linkene så kan du lese om hva vi har lagt av symbolbruk og historie i stolene

 Kroner av alle slag har vi med. Ragnhild med ei av sine kroner på hodet.
Andre kroner er utstilte i framskapet.


Mine marionette-dukker, med sølvkroner er med og Ingema har med mange flotte skulpturer.
Det kommer mer etterhvert, ta en kikk på https://kunstnergruppataiga.blogspot.no/

Den 25 juli skal Gunnar Danbolt holde foredrag om Harriet Backer i Stavkirken.
Det  kommer mer om turen og Uvdal etterhvert....

tirsdag 30. mai 2017

Værøyvik Sissel "Hannahs brev"





Tre fortellinger flettet sammen om å takle smerte, lengsler, kjærlighet, savn...

Dette er en roman om to kvinner som lever i to helt ulike generasjoner, men har noe felles som styrker og  forener dem. Hannah en nå voksen kvinne, hun ble sendt til Norge i 1939 av foreldrene som fryktet krigen i Tsjekkoslovakia og seinere hennes reiser og liv rundt om på søken etter lykke, kjærligheten og broren.

Billie er en 42 år og sitter i rullestol etter en rideulykke. Hun har flyttet tilbake til samme leilighet som hun bodde i som ung jente sammen med foreldrene i New York. Hun er ensom og handikapet, men vil ikke ha mye støtte og hjelp for å klare seg. Hun jobber med å skrive for ulike forlag.
 I et skult rom gjemte hun et skrin med brev fra kjæresten da hun dro hjemme fra som ung og ingen har funnet det skrinet og kastet det og brevene. Da hun åpner skrinet finner hun ikke bare kjærlighetsbrevene som hun fikk fra Henry i Vietnam, men noen flere brev også...

Dette grubler Billie mye over. Den nysgjerrige og merkelige 12 år gamle nabojenta sitter stadig i trappa og prøver å bli kjent med Billie, men hun er kritisk og avmålt i forhold til denne ungjenta Patty. Det viser seg at Patty ikke har det så greit og de blir venner etterhvert. Hun har også en trist historie men med sitt åpne og nysgjerrige sind åpnes mange dører i livet til Billie.
Det er en grunn til Patty sin sterk skyldfølelse og hvorfor hun dikter opp en fantasiverden. Savnet etter Bobby osv.....mer sier jeg ikke.

Hannah er en jødisk jente som åtte år gammel, under krigen ble sendt til Norge i sikkerhet av foreldrene. Faren hennes var lege i Slovakia og så faren som kom med all uroen i Europa. Hun hadde en lillebror Karl, men han ble ikke sendt sammen med henne. På toget ble Hannah kjent med ei annen jente som ble sendt til Norge, Rakel. De ble gode venner og holdt kontakt lenge. Hannah ble sendt videre til Sverige i 1942 og overlevde krigen, noe foreldrene hennes ikke gjorde.

Den musikken og sangen som skulle føre Hannah til Amerika, mulighetenes land.  Drømmen om å bli jazzsangerinne har hun i seg, men det var ikke lett. Etter et år finner hun ut at hun vil dra til Europa igjen og drar tilbake Bratislava for å finne sine røtter og broren Karl.
Denne delen av boka var veldig spennende og godt fortalt hvordan folk levde i Slovakia i tidsperioden på 9 år fra 1958. Der hører vi om hennes liv i kunstnermiljøet på 1960 tallet som var stengt kontrollert i Tsjekkoslovakia. Folk angir hverandre og streng sensur på alt og ingen skjønner hvorfor hun som har norsk pass ikke reiser ut, for de prøver å rømme fra landet til friheten et annet sted. Dette fortelles via en brevbunke hun får.

Handlingen fra Hannahs historie er mest fra 50 tallet til 60 tallet. Billie sin historie fortelles og handler om tiden tyve år etter Vietnamkrigen, men vi får ikke noe konkret årstall, men at det må være midt i 1990 årene. De leter i telefon kataloger etter folk, ikke på nettet osv., det tok litt lang tid for meg å skjønne at hun ikke levde nå, men greit nok.
En historie om å skjønne grusomme hendelser, vennskap, kjærlighet, fravær. Takle og akseptere vanskeligheter i livet og se videre fremover. For sammen er vi sterke og kan løse mange problemer både av psykisk og medmenneskelig karakter!

Det skjer utrolig mye og noe er litt mye oppkonstruert, men ellers en veldig spennende historie som fulgte meg på min lange biltur til og fra Uvdal i helgen. Turen og tiden gikk ubemerket raskt, for det var sterke scener og spennende historier som ble fortalt.

Jeg likte boka veldig godt, den rørte meg!
Petronella Barker leser nydelig, men mye innlevelse.

Sissel Værøyvik kom ut med romanen Rakels bok i 2014, nå undrer jeg på om disse to bøkene har en sammenheng, siden Rakel også er med i denne boka. Jeg har sett på Gyldendal sin omtale og Rakel kom også fra Bratislava. Denne må jeg lese!

Produsert av: LBF                   LYDBOKFORLAGET                    lytter eksemplar
Først utgitt: 22.05.2017
Spilletid: 11:29:30
Antall CDer: 9
ISBN Lydfil: 9788242164810
Målform: Bokmål
Sjanger: Roman


onsdag 24. mai 2017

Nå er jeg på veg med ny utstilling med Harriet Backer og mer til Nore og Uvdal bygdetun.

Et av Harriet Backer sin bilder fra "Barnedåp i Tanum kirke 1892"
Et bilde jeg brukte som inspirasjon til min stol, se lenkene under.

Så er jeg på vegen igjen med ny utstilling, ikke bare jeg med med mine Kunstnergruppe Taiga venner: Ingema Hoff, keramikk- skulptur og Ragnhild Arneberg, tekstil - maleri.
Denne gangen er det stolprosjektet og andre kvinnerelatert pynt som Brudekroner, søljer og osv som jeg  skal vises i Kornlageret i tilknytting til Uvdal Stavkirke.

Utstillingen skal stå fra 27 mai til medio august -17.

Litt morsomt at Gunnar Danbolt kommer å skal holde foredrag om Harriet Backer, 25 juni.
Se lenka under som sier litt mer.

http://www.middelalderuka.no/index.php/no/middelalderuka/utovere/59-pa-tidens-reise-stoppested-uvdal   Klippet er hentet fra Middelalderuka.no

I dag var jeg med klassen til Oslo , der vi balnt annet var på Nasjonalgalleriet, der så vi også disse bildene:

 "Fra Sandvikselven"1890, olje på lerret

 "Avskjed" 1878, olje på lerret. Tidlig maleri som vi ser
Men sjekk detaljene, fantastisk!

" I borgerstuen" 1877. 
Disse to maleriene er helt ukjente for meg og ikke typisk Harriet bilder, men fra studietiden.
Morsomt at de tilfeldigvis hang der nå, for de skifter utstilling stadig vekk!

Så følg med så ser du hvordan utstillingen blir.......

Museumsnatt og Julie Skarland på Hamar



Museums natt 2017
En kveld, fem steder, et vell av opplevelser 20. mai kl. 20.00 – 01.00
Med denne fantastisk flotte gamle bussen ble man fraktet rundt.

Inne på Kunstbaken:
 Portrettegning med Jon Olav Helle

 Performance ved Liv Reidun Brakstad
 Kunstnersamtale mellom Julie Skarland og Christel Sverre
Julie fortalte om sin 20 år som motedesigner i Paris og 10 år som kunstner i India, spennende.

 Broderi i tegneseriestil har Julie Skarland laget her med tittel
"Bluer than velvet, warmer than may the perfume"




 Noen eksempler fra serien, vist i hvelvet.

 Kjole," Paloma Blue" og "Tree Of Life", salen 


 Miniatyr skisser i fyrstikkesker

 Hun viste flere kjoler og andre tekstiler i ulike teknikker

 Noen morsomme installasjoner, med kjoler i Barbie stil i kjelleren .....og andre kreasjoner!
Jeg fikk hørt mye, drukket vin og snakket med mange folk så jeg kom meg ikke lenger før jeg måtte ta kvelden.
Jeg får hoppe på bussen et annet sted neste år, flott opplegg!

tirsdag 16. mai 2017

Pamuk Orhan "Kvinnen med rødt hår"

                                           
Faren forsvinner og savnet sønnen får etter trygghet, lengsler og litteratur!

Historien begynner med at Cem sier "Jeg ville bli forfatter, men ble byggmester og ingeniør". Han unnskylde seg for å nevne mange små detaljer, for han vil forklare seg om hva som skjedde i 1985.
Cem gikk første året på videregående og gikk med mat til faren om kvelden. Han hadde et Apotek i Istanbul, men så en dag kommer han ikke hjem?
Dette hadde skjedd før, men da hadde han har blitt fengslet og satt da to år i fengsel på grunn av sitt politiske arbeid. Faren forlot han og moren, hadde han en annen dame?

Cem og moren flytter til slektninger, for de mottar ikke penger fra far eller fra Apoteket. Cem må jobbe og får tilbud om å være med brønnmester Mahmut til en liten by utenfor Istanbul for å grave en brønn. Om kveldene forteller de hverandre historier og Cem ser opp til Mahmut som til en far. I byen møter Cem en dag på en vakker kvinne med rødt hår. Hvem er hun og han blir besatt av å få se henne igjen.
De graver og graver på dagtid og går til landsbyen på kvelden. Han finner ut av at hun og truppen driver et teater. Plutselig en dag tar han en beslutning og går inn og ser teaterstykket hvor kvinnen med rødt hår jobber, historien tar en brå vending i Cem sitt liv.....jeg  røper ikke mer.

Fortellingen er en fortelling om savnet og jakten etter far, sønnen som leter etter farsfigurer. Historien som gjentar seg og alt dette er forankret i Cem sin søken og interesse for, det greske stykket om "Kong Ødipus", som drepte sin far og giftet seg med sin mor osv.. Om østenes fortelling "Rostam og Sohrab". -der faren dreper sønnen. Eller som man finner i de russiske eventyrene om Ivan den grusomme.. De omhandler savnet sviket og dyp lengsel.

Cem gifter seg og de har et lykkelig ekteskap, det eneste som mangler i livet deres er barn. Dette gnager dem selv om de har penger. Han og kona driver et suksessrikt byggefirma med navn Sohrab. Mange år seinere vender Cem tilbake til brønnen, hva skjedde med mester Mahmut? 
Hendelsen som skjedde i ungdommen da han var hjelpegutten til mester Mahmut har plaget han hele livet.

I tredje kapittel som fortelles av kvinnen med det røde hår får vi vite mange av sannhetene, om livet og hva som skjedde. Hva er sant og hva er usannheter?
Det dere leser og forteller blir virkelighet, sier kvinnen med rødt hår.

 Orhan Pamuk har skrevet en fantastisk spennende bok om våre lengsler og forestillinger om fedre og sønner. Hvordan det å lese kan berike et menneske og å få det til å se. Dette kan tolkes i ulike situasjoner og meninger. Noe som var viktig for dem som levde i Tyrkia under et autoritært system. 

Jeg har reist en del rundt i Tyrkia og den utviklingen som Pamuk forteller om fra 1985 frem til i dag er en rivende utvikling. Særlig med vannforsyning og med de fine bildene han forklarer utviklingen med i henhold til brønn boring, og samfunnet generelt. Fantastisk enkelt og symbolsk fortalt!

En fantastisk flott fortelling, som jeg anbefaler på det varmeste!
Jeg ble helt bertatt av fortellingen.
Denne gangen har jeg ikke røpet for mye av innholdet for det vokser seg frem etterhvert og bør ikke røpes.
Lest av Øystein Røger, flott!

Orhan Pamuk vant nobelprisen i Litteratur i 2006

Produsert av: LBF lytte-eksemplar fra   LYDBOKFORLAGET  
Først utgitt: 08.05.2017
Originaltittel: Kirmizi Saçli Kadin
Spilletid: 06:41:49 
ISBN Lydfil: 9788242164827
Målform: Bokmål
Oversetter: Ingeborg Fossestøl Amadou
Sjanger: Roman

Bok utgitt av Gyldendal

Noen bilder fra Istanbul: Vann har alltid vært et stort problem for Istanbul, så her ser vi:

 Akveduktene ledet vannet ned i enorme sisterner under byen . Basilika sisternen er dette, en skog av marmorsøyle under fine avrundede hvelvinger av rød murstein. 65 meter i bredden og 140meter lang er dette den største. Den ble bygd på 500 tallet av 336 søyler. Imponerende å være der, nå er det bare litt vann og karpefisk der
 Akveduktene ble bygd opp i romersk tid, de står der den dag i dag som viktige minner om hvor vannet ble fraktet. Denne var 20km lang som vannet ble ført i og randt ned i sisternen på bildet over.

 Topkapi- palasset, inngangen. Der alle de flotte skriftene var oppbevart.

De vakre smågatene i Istanbul
Jeg drømmer om en dag å komme tilbake til Istanbul...