mandag 26. februar 2018

Knausgård, Karl Ove "Om sommeren"




En bok som gav meg skikkelig sommerfølelse

Dette er den fjerde boka i hans personlige encyklopedi. Han skriver til sitt fjerde barn, den yngste datteren og sommeren.  Dette er en betraktning over mange av livets aspekter, hva er det vi angrer på, hva kunne vært gjort annerledes. Venner, jobb, familie, vær osv.
Han skriver veldig personlig og for meg som sitter med et litt kjedelig, statisk  prosjekt på verkstedet, hvor jeg sitter og syr hundrevis av knapper sammen til en krave. Det skal naturligvis bli noe til en utstilling, men det er så langsomt og nettopp derfor er det fantastisk og bare flyte med i alle Karl Ove sine betraktninger om livet.

Han sitter og skriver om helt dagligdagse ting som omgir oss, mix master som støyer og vekker barnet med sin skarpe lyd til de andre barna som leker ute i hagen med hageslangen og vannspreder. Hans minner om ripsplukking hos besteforeldrene og andre sommeraktiviteter fra han var barn. Det lille barnet som vokser opp og begynner å snakke og aper etter han "Anne, vil..."vi følger utviklingen.

Han skriver også i dagboka og der får vi vite mye om han, hva han gjør for å fordype seg i stoff han skal skrive om. Eks: Jeg har sett tre hjerteoperasjoner i det siste, så forklar han litt om prosessen, uff glad jeg ikke er kirurg.
Han er hos legen og det er ikke akkurat morsomt å ligge med baken opp, og da ser han og skriver om penisen sin. Dette angrer han voldsomt på og har hatt en dårlig natt.

Mormor og morfar, det var fristed om sommeren. Hos farens foreldre var det vanskelig for faren var så kontrollerende. Han vender stadig tilbake til besteforeldrene og somrene hos dem og minnes historien om kvinnen og Østerrikeren. Den får vi høre nesten helt på slutten av boka, veldig opprivende.

Alle sykkelturene med broren din, og spesielt den første dagen han hadde fått ny sykkel og du tok han med på en for lang og slitsom tur. Mye av sommeren går med til kjøring av de tre eldste barna som skal hit og dit, være sammen med venner og i sommerspill. Ja, med aktive barn er vi taxi, husker godt den tiden selv.

Hans dønn ærlige opplevelse av å glede seg til bok-festivalen i London. Pynter seg og når han ankommer er det usikkerheten hans som tar helt overhånd. Jeg skjemmes over mine stygge tenner osv. Langsomt smyger han seg mellom folk, så blir han uvel og går på toalettet. Kommer inn og besvimer, han har det ikke greit. Ensomheten har jo vært hans gode venn og han er ikke god til å mingle. Ganske sterkt å høre om at han har slike opplevelser.

Han er opptatt av kunst og betraktningene over Harriet Backer sitt bilde fra Tanum kirke er flott. Han liker bildet og synes det er glimrende og harmonisk. Jeg er helt enig med han.

Han beskriver de vakre endringene av lyset i løpet av en dag, og sommeren generelt hvordan de endres og mot høst blir det varme og mørke kvelder. Hvordan kornåkrene langs vegen duver i vinden. Man må lære seg til å se det vakre i skiftningene, ikke henge seg opp i trivialiteter.

En vakker, rolig og mediterende lydbok!

Fantastisk bra lest av Ola. G. Furuseth

Jeg har omtale: om vinteren, - om våren, - om sommeren

Utgitt på Lydbokforlaget i 2016
spilletid 10t 4 min
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Karl Ove Knausgard jeg leser "Min kamp 1" på tysk "Sterben" og
    29.05.18 kommer "Om sommeren" i tyske bokbutikken - på tysk - i samme presentasjon.
    Mai godt å forberede sommeren :-)))
    Takk for inspirasjon. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  2. Jeg har lest alle fire i Knausgårds encyclopedi, og av alle bøkene (som jeg har likt svært godt), falt "Sommeren" dårligst i smak. Jeg tror det er fordi den bryter med de andre bøkene og er mye mer ordrik. Dessuten er han ikke så personlig her, noe som antakelig skyldes at han sto midt oppi skilsmissen sin.

    Jeg så nylig et intervju med Knausgårds, der han fortalte at han holder på med en ny bok - en fiksjon. Gleder meg veldig til å se hva dette er!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!