fredag 1. november 2019

Oppsummering Oktober



Høsten kom med stormskritt, men litt hygge skaper den også. 
Bildet tok jeg på en Susi Restaurant i Amsterdam i midten av oktober.
Var  med 17 fantastiske KDA, 3kl elever + en kollega (tidligere) til Amsterdam.
Jeg har ikke rukket å se på bildene der fra enda.... kommer sikkert noen etterhvert



Tjenerinnens berettelse av Margaret Atwood,
En fin, skremmende og fascinerende bok om at samfunn hvor alt styres ut fra herskerklassen og religion











"Mr. Woolf" av Jan Kjærstad Dette er en morsom, leken og utrolig spesiell roman. Den er en mix av biografi sjanger, detektivroman og hopp og sprett med historier fra barndommens rike.
Hva og hvem gjør oss til den vi blir, ja si det!









Rolf Jacobsen "Alle mine dikt" Dikt- lesersirkelen

"Den siste viking" av Johan Bojer sin fantastiske fortelling fra Lofotfiske på slutten av 1800 tallet











Datteren av Anne B. Ragde, den 6 og siste boka om familien Neshov. Torunn har overtatt begravelses - byrået og gården. Hun har blitt en voksen kvinne, men er stadig uvenner med moren. Når danskene kommer endres det mye i holdninger og i livet til Torunn. Vist nok den siste sier Ragde.










"Miss Marie" av Ellen Vahr. Dette skal bli er trilogi som handler om Ellen sin Bestemor Thea Marie som måtte dra til Amerika under 1. verdenskrig for å tjene penger. Der møtte hun på en helt annen verden enn hun hadde forventet. Hun hadde hørt om friheten i Amerika, men der var det forskjell på alt og alle.
Veldig fin historisk roman, godt skildret!





 Maja Lunde " Przewalskis hest" en vakker fortelling med tre ulike stemmer fra tre tidsperioder snakker de om vern av hesten, villheten fra Mongolia som fraktes hit og dit. Om kjønn og utvikling ang. åpenhet, tvang- ekteskap, foreldre og barn og ikke minst om jordkloden vår som endres av alle påvirkningene.









 Bjørn Andreas Bull-Hansen " Jomsviking, Danehæren" 
Dette er tredje boka og vi har kommet til år 1007. Torstein Knarresmed sitter som herse i Vingulmork. Det rike kystområdet øst i Viken.
Det er mye krig og ufred, men en knallgod fortelling. Kan fortellergleden bli bedre?







= 8 bøker av ganske så ulik sjanger og innhold. Jeg likte best:
Jomsviking den beste og Atwood nr 2. deretter utrolig mange bra og på siste plass Ragde.

Det har blitt mange Woolf i det siste.
Virginia forrige mnd, har laget et smykke til henne/hedret henne.
Woolf i  Kjærstad sin bok og Wollf i Maya Lunde sin bok


Håper du har fått  med deg lyset og fargene som har vært nå i oktober. 


11 kommentarer:

  1. Mange fine bøker dette. Har en del av dem på vent her fortsatt (Aschehoug sine bøker) . Tjenerinnens beretning leste jeg for noen år siden. Begynte på Gileads døtre for noen uker siden, men la den tilside til mooden var der. Satser på å fortsette i løpet av november, sammen med Maja Lundes bok bl.a.
    Ønsker deg en fin november.

    PS- ja fargene har jeg nytt som bare det i oktober.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har iallefall blitt flink til å skrive: Reklame (selv om jeg egentlig ikke vil, det byr meg litt imot, men man venner seg nok til det som alt annet).
      Ja, jeg får stå på, har enda mange uleste bøker her i heimen, særlig de som er kvinner relaterte skal jeg få lest nå i vinter. Jeg jobber som en gal på verkstedet for tiden.
      Ha en god helg!

      Slett
    2. Er vel kun ett forlag som "gikk hardt ut" og selv de sier at det virker firkantet av Forbrukertilsynet og de er i dialog med dem om dette så enn så lenge kommer jeg ikke til å merke innleggene mine. Eller det kommer jeg aldri til å gjøre, da slutter jeg heller med leseeks og står over å skrive om de jeg allerede har. Det samme forlagene har jo sagt til noen at det holder å meerke dem med leseeks.

      Slett
    3. Jeg har bare lagt merke til at flere har gjort det, så har tenkt at det måtte jeg. Det har ikke kommet noen reaksjon på det, heldigvis. Av folk jeg vet leser bloggen min.
      Ok, holder det med bare leseeksemplar fra Forlaget så fortsetter jeg med det!
      Takk for tips.

      Slett
    4. Jeg kommer heller ikke til å skrive Reklame. Mottatt Leseeksemplar får være nok. Jeg har hatt en diskusjon med forlaget om det, og det er greit. Hvis Forbrukertilsynet begynner å pukke på det, får jeg heller ta det til etterretning og slutte å ta imot leseeksemplarer.

      Takk og god helg til deg også.:)

      Slett
  2. Har kun lest Tjenerinnens beretning av disse, den skal jeg gjenlese før jeg skal ta fatt på den nyeste boken. Skal lese Maja Lunde og Anne b Ragde sin nyeste må jeg få tak i, tror ikke jeg har lest den forrige heller ennå.

    Åtte bøker er bra det, du har vært med på litt annet også.

    Ønsker deg en fin november, Ingun! :-)

    SvarSlett
  3. Jeg ble litt skuffa over Ragde sin siste, det ble for mye Anne-Cath Vestly moral, med en voksen stemme for meg.
    Mr Woolf og Miss Marie var spennende og bra bøker. De anbefales!

    SvarSlett
  4. For en fin haug med bøker du har lest i oktober! Jeg syntes Anne B. sin siste var veldig morsom, men når du nevner Vestly så ser jeg hva du mener. Av dine bøker er det denne og Tjenerinnen jeg har lest, to bøker jeg liker godt. God helg Ingun!

    SvarSlett
  5. Takk for to vakre bilder, og referat om bøkene.
    Vil nevne at jeg nå har lest to av Hogne Hongsets romaner - Mafiela og Vind-baroner. Kjempespennende begge to! Det var du som tipset om Vind-baroner. God søndagskveld ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! En travel mnd. men fin. Mafiela har jeg lyst til å lese også!
      Ha en fin høst!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!