fredag 19. februar 2021

"Emily L." av Marguerite Duras




Denne boka handler om den unge overklassejenta som forelsket seg i Captain. Hun fikk ikke lov av foreldrene til å gifte seg. Han var ikke passende mann for henne. Foreldrene dør og etter ti år giftet de seg. 
Nå har de blitt et fordrukkent par som sitter og døyver sine savn og drømmer med alkohol. Hun med en dobbel bourbon og han med svarte Pilsen på en bar i Quillebeaf, der Seinen renner ut i den engelske kanalen. Det ser ut som om hun sover og han har all oppmerksomheten rettet mot henne. De kommuniserer ikke med hverandre mer.  

Ved et annet bord sitter  fortelleren og hennes elsker og betrakter dem. De dikter opp denne historien om hvem de er dette engelske paret. De forteller deres historie om Emily L. og Captain. Om deres  kjærlighetsforhold som var så sterkt, alle drømmene de hadde, men som ikke er mer.  
Hvor lenge hun ventet på han og diktene hun skrev, hva de har bedrevet i alle disse årene. Hvordan hennes barndom og ungdomsopplevelser blir flettet inn og i historien på en eller annen måte, i allefall knyttet opp til hennes egne opplevelser.  
Captain likte ikke at hun skrev dikt, han ble forbanna på henne, for han synes at det var som en smerte hun hadde kastet over han. Hun ville ut på havet og vekk fra alt, fra barnet som døde og hunden som døde, alt. Hvordan de bare sitter der og hvor de skal videre, skal de videre?    
Hva som skjedde må dere lese selv, for det røper jeg ikke. 

Duras skriver om den umulige kjærligheten, hvor folk ikke kan kommunisere mer, hvor alt har stoppet opp og alt har blitt dødt. Å drikke sammen var det eneste de bedrev nå, hva skal til for å glede dem?
Duras skriver mer om den mentale opplevelsen hos menneskene. Hva de tenker, føler og har gjort og hvor de vært på sine reiser alle disse årene, får vi ikke vite konkret.

Jeg likte romanen godt, den kan virke litt dyster, men er det ikke. Det var en tankevekker og fin roman.

Boka utkom i 1987, på norsk 1989. Oversatt av Annie Riis, Gyldendal, 116sider. Fra Biblioteket.

Denne boka var den første romanen hun skrev på tjue år som hun kaller "roman". Hun skrev en bok som hører sammen med denne:"Sommerregn fra 1990". 
Hun var aldri en erklært kvinneforfatter, selv om hun skrev feministisk litteratur og filmene hun laget . Hun gikk i åpen konfrontasjon mot Simone de Beauvoirs som erklærte seg feminist, for M. Duras ville ikke bli satt i bås. Hun hadde sett og opplevd studentopprøret i -68 som det ikke kom noe ut av, sa hun. 

Fra tidlig i åttiårene, etter alle filmene er hun den skrivende Duras igjen. Hun skriver om den umulige kjærligheten og ensomheten. Hun skrev om natten og drakk mengder med alkohol og piller. Bare skriving gav hennes liv mening, sier hun. Hun er fysisk redusert og det endte i mange sykehusopphold. 

Hun treffer den 35 år yngre, homofile studenten Yann Andrea. Han blir hennes venn, støtte og kjæreste. Høsten 1982 legges hun seg inn for avrusning og det ble mange bøker før hun døde i mars 1996 (født 1914 i Saigon)

Marguerite Duras utgav over femti romaner og fortellinger og regnes som etterkrigstidens mest betydelige franske forfatter.

 1. Lest biografistoff om henne, å skrive, her
 2. Moderato Cantobile, roman fra 1958
 3. Emily L., roman fra 1987
 4. Elskeren

10 kommentarer:

  1. Hurra! Det gleder meg at du har fått sansen for Duras. Jeg er Durasfan.
    Fin og informativ omtale. Jeg fikk lyst til å lese boken på nytt :)
    Nyt helgen, Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker stilen hennes. :)

      Slett
    2. Hvilke materialer ville du valgt om du skulle lage et smykke til henne?

      Slett
    3. Jeg har neste alltid sølv som hovedmateriale, men må lese mye mer av henne før jeg får henne under huden. Kanskje en dag får laget et hommage smykke til henne også, men det tenkte jeg bare på akkurat nå :)

      Slett
    4. Spennende! Det er fascinerende å se smykkene du har laget, hvordan du "ser" personen du hyller.

      Slett
  2. For et herlig prosjekt du har satt deg fore, skal ha Duras på radaren, det er helt sikkert :)
    Nyt helgen, håper du ikke regner bort, sånn som vi gjør i Bergen i dag.

    SvarSlett
  3. Jeg leste Elskeren for mange år siden, husker at jeg likte den godt. Setter henne opp på leselisten, det var så inspirerende å lese omtalen din her :)

    SvarSlett
  4. Elskeren skal jeg lese til uka, gleder meg. En spennende kvinne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser frem til din anmeldelse av den, nå fikk jeg lyst til å lese den på nytt :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!