søndag 17. oktober 2021

"Den hellige Sunniva" av Sigrid Undset

 

Jeg var på Selja i sommer og hørte så mye om Olav Tryggvason og hva han betydde for Selja. Selja øya rett utenfor selve Selje, en båttur unna, men den var ikke nevnt i boka om Olav Tryggvason. Jeg begynte på denne boka, men fant ut at jeg måtte lese boka  om Olav Tryggvason først. 

Sigrid Undset besøkte Selja i 1926 sammen med sønnen Hans og en kunstner, Gøsta af Geijerstam fra Dale, han laget 15 fantastiske illustrasjoner av sagnet som er i boka (Bildene). Sigrid ble så begeistret og ville skrive en bok om dette sagnet. Hun fikk denne boka ferdig samme år som hun fikk Nobelprisen i 1928, en liten bok som kom ut bare på tysk i 1932. Man kan undre seg over at hun ikke fikk utgitt dette manuset i Norge. Jeg har funnet ut etter å ha lett litt på nettet at, stoffet var for religiøst, - og at hun hadde konvertert til Katolisismen på 20 -tallet, var dårlig likt av folk og forlag. Det var derfor hun fikk et tysk katolsk forlag til å gi ut boka. Det var svigerdatteren Christianne Undset Svarstad som har fått æren for at denne boka tilslutt kom ut på norsk i år 2000. 

Til boka: Sigrid Undset skriver om stavkirkene fra middelalderen som folk var så redde for skulle ta fyr ved lydnedslag. Hvordan stavkirkene ligger i terrenget, lukta av tjære og lyset som faller inn. Hun skildrer også Olav Tryggvason og kaller han den første største eventyrer og Olav Den Hellige som bare var opptatt å formidle guds ord. Det er noen merkelige historier hun forteller om dem, som ikke passer inn historisk sett, merkelig. Her ble det veldig religiøst og kjedelig (synes jeg). 

Sagnet er jo at Olav Tryggvason og hans folk gikk opp til hula og dyttet bort steinen. Der fant de Sunniva og alle som var med henne i hula, døde. Sunniva så ut som om hun sov, mens de andre døde var gått i oppløsning. Sunniva ble lagt i et skrin også ble det kloster der etter hvert osv. Norges første biskop bodde og rådet på Selja som var bispesete i ca 50 år, før det ble flyttet til Bergen i år 1170. Skrinet med St. Sunniva skal være i Bergen domkirke

Teksten er skrevet i et veldig gammeldagsspråk - nesten dansk. Sigrid Undset hadde hørt om alle de sjelden plantene som skulle være der på øya etter munkene, men fant ingen.  

Skal man ut til Selja kan, denne boka kanskje være spennende før man drar dit, men jeg synes ikke noe spennende ved denne boka, bortsett fra alle de fine bildene. 

Vil du se bilder fra Selja og lese hva som skjedde der klikk på denne linken,

Utgitt 2000, 55 sider. Lånt på biblioteket.

10 kommentarer:

  1. Turen og bildene bak linken din var mye mer interessant enn boka så ut for å være. Kanskje det var flere grunner til at boka ikke ble utgitt i Norge før nå i 2000? Utrolig flott vær dere haddepå turen til Selja! Kuriositet: vi overnattet på Flatraket kai i Seljevågen i sommer da vi var på bobiltur. Storkoste oss. Et nydelig stykke Norge. Var og kikket på Kannesteinen også, før vi dro videre. Men var ikke ute på Selja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at dere også var innom Selje i sommer. Jeg er hvert år på sommertur og besøker en venninne som bor i Bremanger. Det er utrolig vakkert på vestlandet, synes jeg fra Innlandet.:)

      Slett
    2. Vi tok hele vestlandskysten nordover - ut og inn og ut og inn - snirklet oss nordover og saumfarte Nord-Norge. Liker oss best ute ved kysten, selv om det også kan være nydelig vakkert i innlandet. Har en mann som elsker å fiske (les:fanatisk fisker) så i år ble turen lagt opp med hans ønsker i forsetet. Neste år går bobilturen til Irland. Bokhandlere og pubbesøk på menyen. Mitt ønske ;) Selv om han jo er irsk OG lesehest, så jeg tror ikke akkurat han kommer til å ha det vondt han heller ;)

      Slett
    3. Så fantastisk tur det må ha vært. Jeg har ikke vært mye på Vestlandet, bare til Bremanger. I nord Norge har jeg vært, faren min kommer fra Helgelandskysten, fra Lurøy. Elsker helgelandskysten. Fantastisk flott å reise kystvegen fra Nesna og sørover. Irland er et land jeg faktisk aldri har vært i, det har stått på ønskelista flere ganger, men en dag...:)

      Slett
  2. For et herlig prosjekt du har hatt på gang, det er kjekt å følge opp på den måten. St. Sunniva klosteret har jeg alltid hatt lyst å besøke, men vi har aldri lagt turen utom Selje på vår vei nordover. Jeg var i Domkirken forrige søndag, men tenkte selvfølgelig ikke på å se etter skrinet med hennes levninger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble litt nysgjerrig nå jeg hørte om denne boka som Sigrid Undset hadde skrevet, men som ikke kom ut, så da måtte jeg sjekke hva det var for noe.
      God søndag:)

      Slett
  3. Det er spennende å følge din lesereise.
    Jeg har lest for lite Undset. Planlegger å lese flere norske kvinner i 2022. Fint å bli minnet om hva jeg ikke trenger å lese også:)
    Ønsker deg en fin ny uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har stort sett lest alt av Sigrid Undset og vært på mange foredrag om henne, hun har vært en inspirasjonskilde til mye.
      Denne boka kan du trykt hoppe over :)

      Slett
  4. Veldig hyggelig å lese, men det må være en bok som fenger og er interessant. Så det er flott at du er ærlig i dette tilfelle.
    Men det er spennende å gå inn i alt det gamle. Utrolig hva de trodde på, i og utenfor religionen.
    Snøvær i Oslo i dag, og det samme er sikkert tilfelle på Hamar.
    Har du sett den fantastiske sangboka jeg har omtalt på bloggen min. Den burde du faktisk omtale, den er helt unik. Den er ikke bare en sangbok! Gå inn på nettsiden til forlaget, så ser du hvor fantastisk den er: www.syngiveiforlag.no. Der får du alle opplysninger. For en julegave!
    Hilsen Tove/fargeneforteller.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, det skal jeg ser på. Ja her var det snø i dag når vi våknet, men det regnet fort vekk. Jeg fikk heldigvis tømt drivhuset på søndag og fikk piggdekk på mandag, så jeg er klar.;)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!