søndag 31. oktober 2021

Oktober oppsummering

            Oktober har vært en vakker måned, med mange fine turer med Olav Kvite på Mjøsa og farger i naturen

 Jakten på Olav Tryggvason av Øystein Morten. En spennende, opplysende og godt fortalt bok, med mange kart og tegninger som forteller mye.                              

Den hellige Sunniva Av Sigrid Undset, utgitt 2000. en bok om sagnet St. Sunniva på Selja. 




Gunn Marit Nisja "Jeg skal ta vare på deg". En ung kvinne som velger å bryte utdannelsen sin for å være hos moren sin som blir dement. En fin historie om omtanke og å om å ta egne valg. 

 


Katti Anker Møller, fra Hamar. Hun endret så mye for oss kvinner, hun er et stort forbilde og vi har mye å takke henne for. Hun var selv en overklassekvinne, men så hvordan mange med lite midler hadde det i samfunnet, med store barneflokker osv.

En veldig bra bok!


Albertine av Christian Krohg. En klassiker som Katti Anker leste og fikk henne til å tenke over unge pikers skjebner. 

Men du ser ikke syk ut vant BBP i åpen klasse, Gratulerer!
Jeg hadde ikke fått lest den, jeg grodde ikke den var noe for meg, men noen ganger tar man helt feil. 
En verdig vinner av en åpen og fin bok om å ha en sykdom som ikke synes utenpå. ME.




 Patrick Modiano "Så du ikke går deg bort" En veldig spesiell historie om en forfatter, som opplevde litt av hvert i barndommen som han ikke vil huske. 











Trygve Gulbranssen "Og bakom synger skogene" en skikkelig god klassiker om bygdefolk, byfolk, slekt og klasseskille. 1 bok av 3.

                                        2 og 3 boka i trilogien om livet på Bjørndal. 



Vinner av Booker- prisen i  2020.Fantastisk bra, det er forfatterens barndom, fra Glasgow. Et liv i fattigdom og med en mor som drakk og drakk. Denne boka rørte meg langt inn i hjerterøttene. Har du ikke lest denne så les den! Eller hør den,! 
                                            
 
 
Ellers har oktober vært f.eks: 
    
Levi Henriksen, underholdt på utdelingen av priser under fotokonkurrasen "Innlandsbilder" i Kunstbanken. Sett: Fleetwood Mac filmen, hvor Peter Green ble hedret, på kino, fantastisk!

Jeg har stort sett vært på hytta (det er en gamle Gålås skole fra 1894) nesten hver dag og spist formiddagsmat og trådd støttende til når Steinar har trengt hjelp (det er bare 12 km hjemmefra). Steinar har jekka opp denne tømmerkassa 30 cm i sommer, og støpt stabil grunnmur under. Nå er vi ferdig med det, og fått satt opp stillaset. Vinteren skal brukes til innvendig jobbing. 

Hjemme i Hamar har vi hatt en morgen med snø, den forsvant fort utover dagen.

 Performans festivalen i Kunstbanken var i år veldig variert og bra, med mange fine forestillinger.

                 Jeg fikk ikke med meg alt, for jeg jobbet der med å sørge for at alle utøveren fikk seg mat.
 

En smakebit av hva jeg har laget av div. nye smykker, og jobbet kjempe mye på verkstedet 
med mye annet også. 

11 kommentarer:

  1. Alt du får tid til, smykker og andres kunst også. Og ikke minst hyttejobbing, veldig kjekt å se. Jeg har lest Shuggie Bain, Men du ser ikke syk ut og Albertine, tre veldig forskjellige bøker men veldig gode. Hørte ferdig Forsøk på å være lykkelig i dag, takk for supert lesetips, den likte jeg veldig godt.
    Håper du får en fin lesenovember, gleder meg til å la meg inspirere av deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så morsomt at vi kan inspirere hverandre. Ønsker deg også en novembermnd.:)

      Slett
  2. Fin oppsummering og fine bilder:)
    Har lest Men du sier ikke syk ut, Albertine og Jeg skal ta vare på deg. Har lyst til å lese den Modiano-boka, er ikke ferdig med han. Får kjøpe den på salg, det er det jeg bruker å gjøre. De er så fine de ganske nye pocketutgavene. Biografien om Katti AM kunne jeg også tenkt meg å lese, men det får bli neste år. Har flere uleste biografier her nå. Savner biografisirkelen.

    Ønsker deg en fin november og håper du får lest/lyttet til Olav Duun:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Modiano er fantastisk god. Jeg elsker å lese biografier, de leser jeg over lang tid og koser meg lenge med dem.
      Ønsker deg også en fin november :)

      Slett
    2. Ja, enig. Har likt det jeg har lest av ham.
      Enig med deg ang biografier også, en av mine favorittsjangere.:)
      Takk:)

      Slett
  3. Så variert lesing du har hatt. Og så flotte smykker du har laget! Artig gjensyn med bøkene til Gulbrandsen, husker de fra "gamle dager", og filmen også. Tror de slapp igjennom i bokhylla mi, da jeg måtte avhende omlag halvparten ved flytinga! Boka om Katti Møller frister, legger den inn på ønskelista mi. Ha en fin novembermåned på Hamar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord. Jeg hørte Gulbrandssen sin lydbøker når jeg jobbet for å komme inn i tiden da Katti levde, hun som ble en godseier frue, men som virkelig hadde bein i nesa. Tenk på alt hun fikk til for de som ikke hadde midler og kom i ulykka! :)

      Slett
  4. Jeg blir alltid like imponert av kreative mennesker og hva som er mulig å få til. Det er mye jeg kan, men kreativ? Har jeg aldri vært. Nyyyydelige smykker !!
    Ikke lest noen av bøkene dine i oktober. Som vanlig ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hører mye lydbøker, mens jeg jobber så da slår jeg to fluer i et smekk. Mange av mine bøker har ofte en sammenheng. Jeg leser om noe, F.eks Albertine, så må jeg repeter den osv.
      Jeg er litt nerd, skjønner jeg. Takk, for hyggelig ord :)

      Slett
  5. Fin oversikt.
    Spenennde med bilder av nye smykker. Har du planlagt ny utstilling?

    Jeg har kun lest Albertine av de du har lest. Men din omtale av boken om Katti fristet. Tror jeg må lese den :)
    Ønsker deg en fin november, Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og mine tovenninner i Kunstner gruppa Taiga skal ha utstilling i Elverum Kunstforening i 5 -19 februar, "På tidens reise". Se mer: https://kunstnergruppataiga.blogspot.com/2019/05/kunstnergruppa-taiga-det-er-oss.html .

      Ellers blir det kanskje litt juleutstillinger???litt uklart enda!
      Katti, var en skikkelig foregangskvinne, hurra for henne!
      Ha en fin november mnd :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!