onsdag 29. desember 2021

Carl Frode Tiller "Flukt"



Et foreldrepar har opplevd å miste en sønn. 

De har opplevd det verste foreldre kan opplevd. Det er julaften og det har gått et halvt år siden sønnen Johannes, sønnen deres døde i en ulykke. Det har vært en vanskelig tid for foreldrene, å miste sitt eneste barn, det hadde endt med at de hadde flyttet fra hverandre. De klarte ikke å leve sammen mer etter Johannes sin død. Faren ville vite alt om ulykken, alle politirapporter og sykehus rapporter ble gransket, mens moren slukket smerten med alkohol. 

 De møtes på julaften formiddag på kirkegården for å legge ned en krans på graven hans. Elisabeth glemmer igjen veska si i bilen til Sakarias og han kommer for å levere den og blir invitert til å feire julekvelden med han. Elisabeth, har vært utøvende musikker, har vært mye på turne når Johannes var liten og føler skyld og skam for at hun ikke tok mer ansvar og omsorg for han. De får snakket en del om hva som kunne vært gjort. Johannes var en spesiell gutt, han likte å kle seg ut som jente og likte seg aller best når han kunne få være alene og kle seg ut og sminke seg. Da ble han Selin, sin dobbeltrolle. Foreldrene prøvde å skaffe han venner, men man kan ikke tvinge venner på en 10åring, skjønner vi.

Vi som er lesere kommer inn i hodene til begge de voksne, og Johannes. V får være med på hva som skjedde og hva de tenkte og hvordan de handlet. En meget spesiell bok som var litt vanskelig i begynnelsen.  Alle tre hovedpersonen forteller sine historier i «jeg form», og det tar litt tid å skjønne hvem som sier hva, men etter hvert når man skjønner teknikken går det bra. 

 Elisabeth spiller piano for Sakarias, og de slapper av, for første gang kan de skjønne hvordan den andre har hatt det. Og de opplever noe underlig denne julekvelden sammen….. 

Tittelen flukt skjønner man veldig godt når man er ferdig med boka, perfekt tittel.

Jeg synes denne boka var utrolig fascinerende og vakker! 

For en fortelling, for en fortellerteknikk han har brukt, fantastisk! 

Dette er min femte bok av Tiller og han skuffer ikke


Andre som har lest boka: Anita og Åslaug 

6 kommentarer:

  1. Å, denne er så fin:)
    Takk for link:)

    SvarSlett
  2. Det er nok ingen vei utenom Flukt nei, (har lest Anita og Åslaug sine omtaler også) Jeg vet ikke hva det er som butter i mot, tror jeg muligens har lest noe av ham og at nynorsken gjorde det vanskelig. Vel, vel.. jeg har blitt flinkere med "grautamål" som vi kaller det i Bergen, og moter meg opp til å prøve igjen. Takk for fin omtale Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig spesiell. Jeg fant ut at den finnes som lydbok på Book bites, men da hadde jeg bare noen sider igjen. ;)

      Slett
  3. Det er så ofte du skriver om bøker og jeg kommenterer med "Enda en forfatter jeg ikke har lest". Som Tiller. Jeg har hatt flere av bøkene hans i "bøker som skla leses" hauger, men alltid andre bøker som sniker seg foran. Som Tine er jeg usikker på hvorfor. Han virker som en interessant forfatter.
    Din begeistring frister.
    Godt nytt år, Ingun. Jeg kommer til å følge md på hva du leser neste år også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver veldig bra, litt surrealistisk kan man si. Prøv deg på denne, tror du vil like denne Augusta. Godt Nyttår :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!