onsdag 1. desember 2021

Lillehammer Kunstmuseum , viser Henrik Vibskov


Henrik Vibskov er en dansk multikunstner, avantgarde motedesigner og musiker.
Denne utstillingen har han kaldt: Clean Up, Honey 

Han er kjent for sine motevisninger som ligner mer på performance-kunst. Henrik Vibskov har tatt mote og kunstverden med storm. Han er opptatt av vår tids utfordringer innenfor miljø, bærekraft og teknologisk nærvær. 

Født i Kjellerup i Danmark i 1972, utdannet ved Central Saint Martins College of Art and Design. Han har i år 20 års jubileum som designer.

Mange av disse bakgrunnene er brukt i motevisningene hans

Her er det så mye tett i tett at det kan ta pusten fra noen og enhver.

Vakkert å stå under de og se opp på dem
 
Mange ulike uttrykk og teknikker er brukt, her med trehoder og malerier. 

Det er bygget et 8 meter høyt stillas, der man kan gå opp og beskue verkene ovenfra, legge seg på madrasser og nyte det, eller ta det innover seg i små porsjoner.

Så var vi kommet til 2. etg. 
Der er det også en flott utstilling nå av Harriet Backer, Thaulow, Dahl og Weidemann. 
Pluss fast utstilling.


Jeg skjønte ikke om disse kostymene var til å bruke i speilrommet, eller bare som en instalasjon.

Ganske så surrealistisk rom som var bygget her,  jeg var tilfeldigvis alene der. 

Dette var kostymer, som jeg så seinere i utstillingen. De tok seg flott ut på veggen.

Dette er kostymene til Svanesjøen som ble oppført i Opraen i Bjørvika, med vann på gulvet.
Det var også en fin video fra den forestillingen. 

Bilde fra forestillingen og nærbildet av den hvite svanen sin kostyme

Mange bilder på veggene og mange, mange ulike videoer ble vist.

Han er opptatt av forbruk, fattigdom og ressurssløsing, det er et gjennomgangstema.

På alle videofilmene brukte han utrolig mange uttrykk. Her to mennesker som danner nye mønster.

Det var så mange spennende prosjekter, skulle gjerne ha vært der lenger.

Kan absolutt anbefales!
Den varer til 27. mars 2022

10 kommentarer:

  1. Bare flott ... for en fantastisk utstilling. Tusen takk for mange bilder og interessante forklaringer.
    Jeg elsker det :-) ekstravagante, interessante former, mønstre, farger. Takk. En fantastisk opplevelse for deg.
    ... moten er kjøpbar :-)))) Jeg fant ut :-)))
    Jeg ønsker deg en god adventstid. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Viola. Håper du har det bra i Tyskland, her er det kaldt og lite snø :)

      Slett
  2. For en fantastisk fantasi den mannen har. Så mange ulike uttrykk. Jeg hadde ikke hørt om han før jeg leste ditt innlegg, men har nettopp sittet fast en halvtime på hans nettside. Jeg ble inspirert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror jeg må dra og se den utstillingen en gang til. Den skal stå helt til slutten av mars. Det gikk litt fort, for jeg skulle på et møte på Lillehammer. Tok et tidlig tog og trodde jeg skulle få to timer, men Kunstmuseet åpnet ikke før kl 11.
      Imponerende mann, hva han har fått til i løpet av 20år, så frodig og morsom utstilling er det lenge siden jeg har sett. :)

      Slett
    2. Nesten så jeg får lyst til å toge til Lillehammer selv for å se den utstillingen. Fin vri med at man kan se verkene ovenfra.
      Håper du rekekr å se den en gang til

      Slett
  3. Utrolig gøy å se, jeg hiver meg på bussen til Lillehammer! Jeg så ikke de to menneskene før jeg leste at de var der, sånt er kult. Det var veldig mange kunstuttrykk fra samme person, så godt å kunne uttrykke seg i alle vinkler. Takk Ingun for at du deler :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skal ta meg sammen og dele mer kulturelle opplevelser.:)

      Slett
  4. Wow! Skulle gjerne vært der og sett med egne øyne!Håper folk på Lillehammer og hele Østlandet benytter anledningen til å se denne fantastiske utstillingen! Lillehammer har et fantastisk kunstmuseum! Tusen takk for at du delte!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så enig, dette var litt av en utstilling. De er jo så flinke på Lillehammer Kunstmuseum med at de bygger om og maler vegger og gjør alle utstillingene helt spesielle. Superflinke folk som lager/setter opp utstillingene også.

      Slett
  5. Og nå ser jeg at utstillingen skal stå helt til mars :) Kanskje jeg kan få til en vinterferie eller helg på Lillehammer før den tas ned!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!