søndag 8. november 2020

Hendelsen av Annie Ernaux


En selvopplevd opplevelse, av en kjente nålevende franske forfatter! 

Da Annie var 23 år, var hun student og året var 1963 i Paris. Den gang var det forbudt med abort, og hun føler at dette barnet kan hun ikke få. Det vil føre skam over henne og hennes familie. 

Hun er enebarn og foreldrene har klart å arbeide seg opp fra å være fabrikkarbeider til å få en liten kolonial som mor drev og en kafe som faren drev i Normandie. Der vokste Annie opp har arvet foreldrenes syn på det å bli sett på som ugift, å få et barn uten å være gift var en skam. Hun skylder dem så mye, de gav henne en god utdannelse og fulgte henne opp på alle måter. Selv ønsket hun heller ikke å få et barn, prøvde å utføre abort på seg selv, men lykkes ikke. 

Ingen leger vil hjelpe henne, det var straffbart, så hun ender hos en klok kone. Dette hold på å gå skikkelig galt da blødningene ble alvorlige og hun havnet på sykehus. 

Hun ble betraktet som et ludder, hvorfor sa hun ikke at hun var student? Da hadde hun fått en annen behandling på sykehuset, skjønner vi ut fra teksten.......

 Denne boka skrev hun som 6o åring og hun minnes opplevelsen(og dagboknotater). En opplevelse hun ikke har glemt og som har preget henne hele livet. En skam, om hvordan hun ble oppfattet og ble behandlet av leger og på sykehuset. 

En veldig fin, skremmende og hjerteskjærende beretning.

 Lydboka er på bare 2t 05 min. Lydbokforlaget  2020, Lytteeksemplar                                         Første gang utgitt på fransk 2008,


Tenk vi fikk ikke abortloven i Norge før i 1978. 

Katti Anker Møller (1868 - 1945) var en forkjemper for dette og hun fikk igjennom mye for norske kvinner blant annet: De Casbergske lover.  Datteren var en viktig kjemper som stod på og kjempet videre og abortloven kom i Norge i 1978 

 

8 kommentarer:

  1. Ja,sant denne var bra? Dette er den sterkeste av de fire bøkene jeg har lest av henne,og alle har vært basert på eget liv og historie. Likte veldig godt Årene men ser at den kanskje ikke er for alle,den utspiller seg i samme tidsperiode som Napoli-kvartetten til Ferrante.
    Vet ikke hvor mange romaner hun har skrevet men har en liggende som jeg skal lese snart, og til våren skal det visst komme to bøker til på norsk. Bare å glede seg for en Ernaux-fan som meg :-)

    Ha en fin søndag,Ingun.

    SvarSlett
  2. Jeg ble litt besatt av denne forfatteren oh har i dag fått hørt En lidenskap. En veldig bra bok, med et langt etterord om forfatteren. Årene skal leses og så får glede meg til flere oversettelser. Ha en fin søndag, her er det tåke og trist, men skal ut en tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du ble fristet til å lese mer av henne. En lidenskap har jeg også. Fint vær her i Bergen i dag men jeg har valgt å vaske ned stuen i dag og begynner å bli ferdig med julevasken. Har hatt Rigels øyne på øret og skal begynne på den nyeste nå i ettermiddag.

      Slett
    2. Jeg hørte faktisk Rigels øyne her om dagen jeg også. Jeg synes det var så lenge siden jeg hadde lest den og måtte få den litt under huden igjen til den til nye.
      Den ligger klar, men har et par bøker jeg må se å få lest ferdig før jeg begynner på bare en mor.

      Slett
  3. Annie Ernaux står på leselista mi. Har Årene liggende her. Får bekreftet av deg også at dette er en forfatter verdt å lese.
    God søndagskveld til deg:)

    SvarSlett
  4. Jeg likte denne veldig godt, en sterk roman. Ble så begeistret at jeg lånte Årene like etter, men kom aldri inn i den, så der måtte jeg gi tapt :)

    SvarSlett
  5. Har hørt en lidenskap i dag, omtale kommer etterhvert, veldig bra.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!