mandag 10. mai 2021

Solvang, Ane Barstad "Dum naken"


Om å finne ut av hvem man er og å finne ut av seg selv...

Silje Nakken, er 21 år studerer i London, hun vil bli forfatter. Hun er hjemme i Porsgrunn i ferien, men kommer på kant med foreldrene og treffer Thomas på 28 år i Oslo. Hun har ingen penger og blir bor hos han. Han har en jobb, men stort sett all fritid går med til mye drikking og sex. Hun skjønner at han ikke er rette person for henne, han har et ekstremt gammeldags kvinnesyn. Han drømmer selv om å skrive, men har aldri lest en bok av en kvinnelig forfatter, de kan ikke skrive., sier han.

Uke går og hun er tilfreds på en måte ved endelig å ha fått en kjæreste. Hun sliter med vekta og er for tykk synes hun selv i alle fall. Hun er veldig glad i søtsaker og kjeder seg hos han med å se på kakeoppskrifter på nettet. Der kunne hun ha vasket og ryddet, men det orker hun ikke for snart skal hun jo dra tilbake til London, til friheten og ensomheten der.  

En herpesinfeksjon får forholdet til å bli vanskelig, virkelig vanskelig

Silje prøver å finne seg selv, finne ut av hvem hun er og hva hun vil med livet. Hun er ensom, men sammen med Thomas drikker de og fester alt for mye.

 Tiden nærmer seg avreise og plutselig vil Thomas være med til London. Han har fikset seg en jobb der, uten å si noe til henne og Silje har et sted å bo, perfekt!  De drar til London, men livet der blir ikke enkelt.......

Jeg likte alle historiene fra hjemme hos Thomas sin mor, i Porsgrunn og London. Hvor ensom man kan være, selv i et parforhold. Han var ikke den rette for henne og hun jobber hard med seg selv for å finne ut av seg selv, hva vil hun osv. Forholdet hun har til andre venninner er heller ikke enkelt, kan det ha noe med hvordan hun oppfører seg?

 Hun innser mye av problematikken og tar fine valg tilslutt synes jeg!

  

Spilletid 4 t 12 min, lest av forfatteren selv, Utgitt 2020, lånt på Book bites. Boka er oppført som en voksenroman, men jeg synes egentlig det er en ungdomsroman. Hadde passet supert   til videregående elever .

7 kommentarer:

  1. Ikke så enkelt å være ung. Viktig å finne ut hvem man er, og våge å være den man er!
    Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Klikker du på bloggen Ingun Kleppan på høyere side, der er det bilder fra åpningen på Fjordheim !

      Slett
  2. Virker som en interessant roman. Tror det er mange som blir sittende fast i forhold med andre. Og seg selv. Håper på lykkelig slutt her. Er forfatteren debutant?

    Kom til å tenke på De Lillos låta Tøff i pysjamas - og får den ikke ut av hjernen :)

    Av og til
    Så er jeg så dum
    At når jeg ser meg i speilet
    Da blir jeg irritert
    Og jeg blir dum i pysjamas
    Jeg blir dum med frakk
    Og når jeg går på bussen
    Da skjønner alle at
    Her kommer dumme dumme dumme dum
    Her kommer dumme dumme dumme dum

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er debutantromanen hennes. Ja, egentlig morsomt at du får den assosiasjonen og den sangen og den er ikke fjern fra bokas innhold.
      Det er derfor jeg synes at den boka egner seg som ungdomsbok. Etter å ha jobbet i 26 år som lærer i vg. skole kjenner jeg igjen alt for mange av slike unge elever som Silje i boka.
      På skolen der jeg jobbet hadde vi et leseprosjekt, hvor elevene leste en stund hver morgen og roet ned. Den boka hadde passet perfekt inn i et sånt prosjekt. Faktisk var det mange elever som aldri hadde lest før, som fant den store gleden i å lese. Et utrolig flott prosjekt!

      Slett
    2. Det er spennende å lese om prosjekt med lesing som å roe ned på skolen.
      Håper boken også når ungdommen. Bra du skrev om den :)

      Slett
  3. Høres ut som en bra bok om å finne seg selv. Det er nok mange som blir værende i forhold selv om det ikke fungerer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant, man tørr ikke bryte ut selv om det sier seg selv at det ikke fungerer. Silje ser lys i tunellen, heldigvis!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!