lørdag 22. mai 2021

"ti amo" av Hanne Ørstavik

 


En selvbiografisk historie om mannen sin, hans sykdom og død! 

Dette høres ut som en trist bok, men jeg opplevde den faktisk ikke slik. 

Hanne Ørstavik skriver så vakkert om mannen sin og deres felles opplevelser som de fikk sammen i de fire åren de var kjærester og gifte. Hun minne først og fremst de fine tingene, drar de fram og nyter dem, selv om vi skjønner at her har det vært mange vanskelige studer. 

Hun formidler den dype kjærligheten til han på en så vakker og omsorgsfull måte. Samtidig som denne tiden er opprivende for henne, for hun vet at han skal dø, men de snakker ikke om døden. Det føler hun som en litt ensom opplevelse, for hun vet at bukspyttkjertel-kreft bare har en utveg, men vet han det? 

Det temaet tar de ikke tak i, men lever livet som om hver dag er ny, bare han får nok smertestillende medisiner, det kan til tider være en prøvelse.  Alle pillene, smerten og morfinen, endrer han. Når han får nok morfin er det utrolig hvordan han reiser seg og går på jobben i forlaget, treffer venner osv.  

Han var hennes forlegger i Italia og slik traff de hverandre. Var han syk allerede i 2018, da hun flyttet til Italia for å bo sammen med han. Han insisterer på at de skulle gifte seg. 

Hennes mange reiser og opplevelser. Morsomt at hun skriver om turen til Vietnam, hun ville gå i Marguerite Duras sine fotspor og se stedene hun hadde vokst opp. Hanne har vært opptatt av Duras fra hun var en ung kvinne, og har faktisk oversatt boka "Stedene" som er en samtale mellom Marguerite og Michelle Porte, som også var filmskaper og regissør. (Jeg har funnet den som e-bok, men synes den er vanskelig å lese på mobilen. Boka har masse bilder fra livet til Marguerite, av henne, søsknene, foreldre, hus og landskap.)    

Boka er skrevet som en dagbok, med litt hopp frem og tilbake i fortellingen. Hun nevner ikke navnet hans en eneste gang, omtaler han bare som du eller han. Men samtidig skaper hun et bilde av en god mann og et lykkelig liv. Hun lar han ikke få lese det hun skriver, for her får vi også vite noe annet .......

Jeg har gått på Wikipedia Luigi Spagnoli het han.   

En veldig bra bok! 


Den ble utgitt 2020, og hadde bare 93 sider, bibliotekbok.

15 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Ha en fin vecka :)

    SvarSlett
  2. Dette var spennende lesning, har sett boken men styrt unna, uten at jeg kan bekrefte hvorfor. Når du nevner Duras ble dette en flott bok å følge opp min lesning av henne på, så jeg plukker den med meg neste gang jeg er på biblioteket :)
    Håper du nyter dagen Ingun, og ikke er involvert i koronautbruddet på Hamar. Måtte utstillingen din stenge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg har ikke involvert i korona utbruddet på Hamar. utstillingen i på Biri, på andre siden av Mjøsa, og den går som normalt. Var der i går, men her har det regnet i dag, så jeg skal ut å gå en tur. Lykke til med Ørstavik og Duras.

      Slett
  3. Jag kände inte till Ørstavik. Blir otroligt sugen på att läsa boken. Tack för tips!

    SvarSlett
  4. Jeg har også lest denne, liker Hanne Ørstavik godt. Det var en sterk og også vakker roman, men en del ble for direkte for meg om akkurat kreftsykdommens kroppslige utslag, hvordan det artet seg, husker ikke helt. Men jeg er tander for sånt. Mistet dessuten en søster i kreft/seinvirkninger i fjor sommer.
    Har ikke blogget om den, men skrev dette i oppsummeringsinnlegget: " en sår , men varm roman om mannen hennes som fikk kreft og døde av det."

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skjønner hva du mener, når man har familie som har opplevd det samme, kan den virke sterk.

      Slett
  5. En sådan bok som nog är jobbig att läsa, men kan vara vacker samtidigt. Har inte läst något av henne.

    SvarSlett
  6. Nå ble også jeg fristet til å lese Ti amo. For Duras vinklingen (selvfølgelig!), men også fodi det virker som en godt skrevet roman.
    Biblioteket kan vel skaffe deg Stedene i fysisk format?

    Kommer sannsynligvis til Fjordheim lørdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal få biblioteket til å bestille den for meg, som fysisk bok. Det var så mange fine bilder i den.
      Kjempe hyggelig om du kommer på lørdag, jeg skal være der hele lørdagen. Da er det flere kjente som skal komme innom, det blir fint!

      Slett
  7. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  8. det låter som en gripande bok. jag kände inte till den tidigare, men jag har läst annat av Hanne Ørstavik. har lyssnat på henne också. tack för tipset!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!