onsdag 12. mai 2021

" Det materielle livet" av Marguerite Duras


Mange fine tanker av og om Marguerite Duras sitt levd liv.

Dette er en bok, men det er ikke er en roman, det er mer en fortelling om livet og skrivingen til M. Duras. Hva og hvorfor det ble slik, mer en biografisk bok om Marguerites liv og historier, vil jeg si. 

Det er ingen begynnelse eller slutt, alt hun skriver er som en tankeflukt, står det bak på boka og det stemmer.

Jeg synes dette var en veldig fin bok, en bok hvor jeg fikk dannet meg et godt bilde av Marguerite sitt liv og hennes tanker rundt det å skrive.

NB: Man bør absolutt ha lest en del av hennes bøker for å skjønne hva hun skriver om, fordi hun referer til sine bøker veldig ofte og forklarer hvorfor det ble slik.  Hun forteller om livet sitt som er preget av hva hun opplevde sitt barn i Vietnam, men også hvordan hun opplevde alkoholen, kjærligheten osv. 

Hun tar for seg spesielle punkter og forteller ut fra det, en av de første er om teateret. Der forteller hun, at siden 1900 har ingen kvinnelige forfattere, eller instruktører blitt brukt i teatersammenheng, før hun i 1970 ble den første kvinnelige som fikk noe vist på scenen i Frankrike. Det var et stykke hun skrev i 1965.

Alkoholen kommer hun stadig tilbake til, det er avhengigheten, tørrleggingen og folks syn på alkohol og folk som må drikke. Hun refererer til dette i bøkene sine og temaene i filmen hun har laget.

 Spesielt filmen Hiroshima, når den kom ble hun virkelig anerkjent (Jeg har sett den på video, nå. Den er sterk og utrolig sakte, med veldig mange visuelle scener som man ikke glemmer).

 Når boka ble skrevet var hun 72 år og minnes byen, gatene fra barndommen, oppveksten i Vietnam. Der opplevde hun mye som skulle prege livet hennes. Scener som aldri forsvinner fra bevisstheten.

Hun skriver: "Å skrive er ikke å fortelle. Det er det motsatte av å fortelle en historie, det er å fortelle alt på en gang". 

Boka Lol V. Stein er en bok for seg selv, mener hun. Alle kvinnene i mine bøker mine utgår fra den boka, uansett alder. De har alle lyse øyner, er uforutsigbare og uten evne for å kunne forutse ting, og hennes galskap. 

Hun er opptatt av hvor ulikt menn og kvinner leser en bok, forklarer dette ut fra boka elskeren. 

Hun er en kvinnesakskvinne, som vil at kvinnfolkarbeid skal verdsettes av mannen, det er fjell mellom menn og kvinner ang, arbeid i hjemmet, skriver hun. Barndomsopplevelsen formet henne og alle barn, mener hun. Hun nevner er forferdelig historien om vann-verksmannen og flere andre historier som preger menneskenes sinn. 

I 1980 var hun 62 år, da ble hun kjent med Yann, en yngre homofil mann, som har betydd mye for.  Han forlot alt og ble hos henne, og hjalp henne mye. Han drakk også, men fikk henne på et sykehus til "Cold turkey" som det heter, - avrusning.

 Dette var noen få ord om boka!

Les minst Elskeren og Lol V. Stein, også kan du lese denne. Jeg synes den var fin. Hun har mange fine tanker og meninger. 

Bok har 150 sider, utgitt på norsk i 2019, kom ut på fransk i 1987. Oversatt av Silje Aanes Fagerlund.

Bøker jeg har lest av: Marguerite Duras f. 1914-1996. 

6. Det materielle livet, 1987


15 kommentarer:

  1. Interessant. Denne har jeg ikke lest. Har lest Elskeren og Å skrive i alle fall, husker ikke flere, tror det er flere. Har Yann Andreas her, men det har jeg vel sagt før. God kveld til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var en interessant bok, en meget spesiell dame :)

      Slett
    2. Har lest Deborah Levys selvbografiske essay i dag, der hun blant annet siterer fra denne boka av Duras og reflakterer rundt dette.. Artig. Har blogget om Levys bok nå.

      Slett
    3. Mener jeg hadde skrevet en kommentar til her om Levys bok og sitering av Dura, men den ble tydeligvis ikke postet. Uansett, ser jo at du fant blogginnlegget:)

      Slett
    4. Levys bok må jeg lese, skal lese innlegget dit:)

      Slett
  2. Hører på deg, har lest Elskeren, men vil lese noe mer før jeg leser denne. Duras er en spennende dame å bli kjent med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Les Lol V Stein og evt. Moderato Cantobile, de nevner hun mange ganger. Lykke til! jeg synes den gav en ny innsikt om henne!

      Slett
    2. Takk for lesetips Ingun, nå er bøker bestilt :)

      Slett
    3. Fint, gleder meg til å lese din omtale. :)

      Slett
  3. Jeg liker denne godt. Den er som en tvilling til Å skrive. De utfyller og overlapper hverandre.

    SvarSlett
    Svar
    1. enig, bare at denne er enda mer utfyllende, privat og tykkere. :)

      Slett
  4. Du har skrevet en sp flott omtale, syns jeg. Jeg har prøvd meg på henne et par ganger, men ikke fullført. Tror jeg må ha en spesiell ro over meg for å lese bøkene hennes.(?) Håper du får en fin og vårlig langhelg. Jeg stikker til fjells, der det er lite grønt og snø enda. (Hytta i Oppdal)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått sansen for henne. Jeg trenger også ro rundt meg for å lese den type bøker. God tur til Oppdal😊

      Slett
  5. Tror nok jeg velger litt andre bøker enn deg, men fint å lese dine omtaler. God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig bra at vi leser litt forskjellig, Ha en fin dag!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!