fredag 27. februar 2015

Høyer Ida Hegazi "Unnskyld"


Kjærlighet gjør en blind....

Det er et gammelt ordtak som passer godt til denne bokas historie.Hun er 20 og han er fem år eldre. De går inn i et kjærlighets forhold som er alt oppslukende for dem begge. De elsker å utfordre hverandre, leke og ha det fint i sammen, men er ikke så åpne om hvem de egentlig er.

Han er den store fortelleren, eventyreren som studerer filosofi, han er basehopper, har motorsykkel og skal ta henne med på seiltur ut i den store verden. Men, egentlig er han bare et stakkars gutt som har opplevd mye traumatisk i sin barndom og ikke fått hjelp til å bearbeide dette. 
Han prøver å leve ut sine drømmer og hun tror fult og helt på han. Han vandrer av gårde for å ta eksamen, men hun ser ingen papirer og etterspør ikke. Han skal ut å hoppe basehopp med venner, men stakkars gutt har ingen venner engang, trist, tragisk og hjerteskjærende.

At hun ikke skjønner at han er en drømmer er ufattelig for meg. Jeg likte boka, det er ikke det, men hun er kanskje beskrevet som litt naiv. Det var såpass mange hint hun kunne ha tatt og skjønt at ting ikke stemmer. De planlegger til og med bryllup. Hjemmet hans, med moren som bare drikker.... avsløringen av han...
Dette er en viktig bok om å tørre å være åpen i et kjærlighets forhold, ikke tro blindt på andre.

Det har gått noen dager siden jeg leste boka ferdig og jeg fikk tenkt igjennom boka. 
Jeg har kommet til at symbol rekvisitten - ringen var et vakkert grep. Den bandt historien sammen og sa mye om frempek og status. Jobben hennes i barnehagen har egentlig den samme effekt, samtidig som det er en parallell til Sebastians liv, barndom og oppvekst. Jeg likte boka stort sett veldig godt, men litt mye overforklaringer og repetisjoner. 

Slutten var litt uventet, men utrolig vakkert beskrevet den håpløsheten og lengselen hun tross alt har til han, nydelig! 

Godt komponert!


Utkom 2014 på Tiden norske Forlag, 246s

Litt kort resume, men travle dager.

7 kommentarer:

  1. Jeg liker denne boka så godt, at jeg får helt hjerteklapp når jeg ser noen har skrevet om den. Er enig i dine innvendinger, men ikke at hun er (underforstått) usannsynlig naiv. Eller, hun er jo det. For all del. Men ikke altfor naiv. Hun VIL jo så gjerne. VIL tro ham. VIL hjelpe ham. Da svelger man usedvanlig mange kameler og fortrenger enda mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja, jeg er så enig med deg, man vill så gjerne. Man er ung og vil alt og tenker ikke over konsekvensene helt.
      Jeg kunne ha skrevet mye mer og da hadde den kanskje virket mer positivt. Jeg likte boka kjempegodt, og den har en viktig misjon om at man må være åpen. Vanskelig tema beskrevet på en flott måte, men trist slutt.

      Slett
  2. Så kjekt å lese dine ord om denne boken som jeg har trykket til mitt bryst. Har lovet meg selv å lese den på nytt med det første, for nå har jeg fått litt å jobbe med :)

    SvarSlett
  3. Som Ellikken får jeg hjertklapp når jeg ser at andre har skrevet om den boka som var min norske favoritt i fjor :-). Jeg er glad for at du likte den, og det er interessant at du har tatt tak i ring - symbolikken og parallellen mellom den lille gutten i barnehagen og Sebastian.
    Og tusen takk for at du deltar i samlesingen!

    SvarSlett
  4. Til dere som har skrevet kommentarer.
    Det ble kansje litt pirk jeg dro frem der med overforklaringer og repetisjoner, men det var det eneste jeg hadde å utsette på boka. Slike bemerkninger kan overskygge hva jeg mener om boka, men litt kort og kjappt innlegg blir ofte slik.
    For dere som ikke har lest denne boka, så gjør det!

    SvarSlett
  5. Du leser mange triste bøker. Blir du ikke veldig trist av det? Jeg blir trist av triste bøker. Men kanskje må jeg lese denne.
    Kan du lese en morsom bok som du kan dele med oss? Det ville vært flott. Selv om været er trist og grått ønsker jeg deg en god søndag. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er en av de tre nominerte i bokbloggerprisen 2014, så den er verdt å lese.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!