søndag 29. mars 2020

"Soga om Veret" av Bergsveinn Birgisson





En morsom, rørende og tankevekkende bok om en ung mann som var et mobbe-offer i barndommen.

De skives at dette er dagboknotatene til Halldor:
Folkelivet fra GermundÅfjord, fortellingen foregår Nord- Vest på Island.  Der de drive med sjarkfiske uten kvote. Halldor, den veldig sjenerte unge mannen som skrev dagbok om hva som skjer i dette lille samfunnet og det er det den boka handler om.

Halldor har flytta til onkelen sin i GermundÅfjorden, fordi han han har opplevd så mye ondskap der han kom fra. Han har mistet faren sin og onkelen Durkus lærte han å fiske. Dette stedet er ganske avsides og folk lever etter gamle tradisjoner og er alt er ganske så gammeldags.
De var ikke vant til luksus, så når det ble montert inne-do, så sa de" å skite i porselen, å nei det går ikke- men med tid og stunder begynte vi å bruke det".

To brødre er med på sjarkfiske, det er Ebeneser, som laget maten, han er svært kvinnelig av seg og liker kvinnelige sysler og er den store optimisten.  Broren Bernhard er han som har lappen og kjører bil og er pessimisten. Sjarkfiskerne blir tatt av oppsynet og det er mange små veldig morsomme historier fra hva som skjedde på øyene og fiskerne. Presten og Halldor sin samtalepartner den gamle sengeliggende Jonmondur er også sentrale personer.

Halldor har så mange noveller i hodet, men det var det med å få dem ned på papiret, men de er inni hodet hans og vi hører om alle drømmene og fantasiene han har. Det er hans undring på hvordan seler har samleie, drømmen om damer og de onde drømmene som er marerittene hans. Humoristisk skrevet! 
  
De setter inn en annonse etter ei kvinne som kan være husmor for dem. Etter en lang stund svarer ei kvinne med navn Arnheidur. Hun er en vakker ung jente som Halldor blir hodesptups forelsket i og setter Halldor helt ut av spill. Hun var en spesiell kvinne som trodde på drømmer og mystiske meldinger. 

Halldor som har vært et mobbeoffer er en sjenert mann etter å ha blitt erta på skolen og fotballbane, derfor har han flytta til onkelen sin på dette øde stedet. Men Arnheidur setter andre tanker i hodet på han og boka ender utrolig morsomt! Skulle gjerne ha sett den på film!


Utrolig bra, så morsom og godt skildret, man sitter med smilet hele tiden.
Fantastisk!

Lydbok fra Storytel,
Utgitt 2014,
Spilletid 6t 43min.
oversatt av Margunn Rauset
Lest av Endre Hellestveit

Jeg har lest tidligere bøker av Bergsveinn Birgison " Svar på brev frå Helga"

4 kommentarer:

  1. Fristende omtale som gjorde meg nysgjerrig på boken.
    Jeg har Birginsons Veien til livsvannet på vent til jeg får lesero. Han virker som en forfatter i vinden for tiden. Mange som er fan av bøkene hans.
    Gleder meg til å lese bøkene
    Ha en fin leseuke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veien til livsvannet er nominert til Nordisk råds pris, så den gleder jeg meg til!

      Slett
  2. Der vant jeg i lotto gitt! Ble begeistret av omtalen din og tenkte, nå skal jeg se hva eBokBib er god for, og sannelig vant jeg :) Har akkurat gått Karthago og begynt på den, så Bergsveinn må vente noen dager. Takk for inspirerende tips Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver fantastisk, og er spesielt god som lydbok!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!