lørdag 14. mars 2020

"Aldri tilgi" av Trude Teige




Boka er mer enn bare krim, et aktuelt tema tas opp: #Metoo


Det er ikke så ofte jeg leser krim, men Turid Teige har jeg fått sansen for. Hun skriver veldig godt også bruker hun mye dagsaktuelt stoff i bøkene sine. 
Kajsa er en nysgjerrig, naturlig og fin hovedperson. Jeg ble så begeistret over forrige boka hun skrev: Pasienten, der mye av handlingen var fra Dikemark. Det er et absolutt pluss at hun skriver fra Asker. Her har Kajsa og familien flyttet tilbake til etter å ha bodd på vestlandet. Min familien bodde der (vi bodde på Nesøya, det er i Asker) derfor kjenner  jeg stedene hun beskriver, så jeg ser dem for meg.

Kajsa Coren har vært syk, hatt kreft og har gått igjennom mye. Hun er sliten og litt deppa. Hun blir spurt om å være med på å jobbe med en ny TV- dokumentar om #Metoo. Plutselig får hun masse energi av all informasjon hun får i forbindelse med #Metoo saken i Norge og Kajsa er i gang igjen. 

Norge har fått en ny justisminister Anders Brekke og idet han skal på talerstolen får han en tekstmelding fra Hevneren. På Kajsa sin tidligere arbeidsplass i kanal 4 blir Svein Haug beskyldt for seksuelle overgrep. Han får også denne tekstmeldingen.

På en forlatt gård i Asker blir en mann funnet død og snøballen begynner å rulle. Hvem er han? Hvorfor er han dør og ligger her? På dette stedet ble en kvinne drept for noen år siden og drapet er ikke oppklart. På låven finner de noe som ligner torturinnretninger
Det pakker på seg med seksuelle overgreps historier og man må grave dypt for å skjønne hvem og hva som har skjedd.

Spennende og godt skrevet! 
Kan absolutt anbefales til de som ikke liker for mye blod! 

Dette er den sjette boka om frilansjournalisten  Kajsa Coren.

Lydbokforlaget    
Spilletid 7 timer
Lest av Nina Woxholtt, veldig bra!

Lytteeksemplar

4 kommentarer:

  1. Nina Woxholtt er en av de beste :) Jeg likte også denne godt, husker et bokmøte med Trude Teige, hvor hun forklarte bakgrunnen for boken, da er det alltid litt gøyere å lese.

    SvarSlett
  2. Du liker ikke krim, men det gjør jeg. Tror ikke jeg har lest denne. Skal ta en titt når bibliotekene åpner igjen. Jeg har nettopp lest en kjempespennende og uhyggelig krim av Clare Mackintosh - "Jeg ser deg". Jeg har lånt to bøker til av henne. Det historien handler om kan faktisk gjøres i virkeligheten Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noen krimforfattere jeg liker, men jeg synes det blir kjedelig. Jeg liker mer noe jeg kan lære av historisk, med-mennsekelig eller på annen måte.
      Denne boka fra februar var også bra:
      https://kleppanrova.blogspot.com/2020/03/skyggejegeren-av-camilla-grebe.html

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!